Kombin som är billigast att äga

Kombin som är billigast att äga

Det kan löna sig att köpa en begagnad bil från ett fabrikat med de lägsta begagnatpriserna – även över tid. Men det är inte självklart. Värdeminskningen och kostnaden för skatt och försäkring kan skilja sig stort mellan modellerna. Det visar en sammanställning från KVD Bilpriser som räknat ut den totala ägandekostnaden över tre år för de 20 mest populära kombibilarna på begagnatmarknaden.

I jämförelsen är Hyundai det fabrikat som uppvisar lägst ägandekostnad både bland stora och små kombibilar. Högst kostnad hade Volvo XC70 i storkombiklassen medan BMW 320 var dyrast att äga bland de mindre kombibilarna.

Den dyraste kombibilen är 50 procent dyrare att äga än den billigaste. Lägst ägandekostnad i kronor har de billigaste bilarna. I genomsnitt är den totala ägandekostnaden per mil inklusive bränsle mellan 29-46 kr beroende på modell.

- Även om inköpspriset är viktigt i en bilaffär bör man också räkna på vad bilen kostar i värdeminskning, skatt, försäkring, service och bränsleförbrukning. Det förekommer stora skillnader från modell till modell, kommenterar Jonas Björkman vd på KVD Bilpriser.

Värdeminskningen för de flesta bilarna ligger på 40-50 procent över en treårsperiod vilket motsvarar halva ägandekostnaden. Även om de dyrare bilarna tappar mest i värde räknat i kronor förlorar de billigare bilarna mer i relation till inköpspriset.

- Mer premiumbetonade bilmärken och modeller har i regel högre ägandekostnad. Å andra sidan har bilarna med högst ägandekostnad oftast lägre procentuell värdeminskning. Men det är ju faktiska kronor och inte procent som bränner hål i plånboken, kommenterar Jonas Björkman.

Skatt och försäkring skiljde sig mycket mellan de olika modellerna. Den bil som har lägst skatt per år har nästan en tiondel av skatten som den dyraste bilen har, mycket på grund av miljöbilsrabatter. Försäkringarna skiljer sig mellan 15 000 och 37 000 kronor.

Om sammanställningen

KVD Bilpriser har sammanställt den totala ägandekostnaden under en treårsperiod för 20 kombimodeller från modellår 2012. Varje bilmodell har med ett motoralternativ, det vanligaste för modellåret. Ägandekostnaderna baseras på värdeminskning, skatt, försäkring, service och bränsleförbrukning. Urvalet står för cirka 15 procent av alla bilar med modellår 2012.

Värderingen avser att bilen köpts in i april 2015 hos en handlare och sedan körs i tre år/4500 mil. Efter detta byts den in hos en handlare(inköp: 40 mån/4500 mil - inbyte vid 76mån/9000mil). Bilen är utrustad med metalliclack och vinterhjul. Service/driftskostnad är baserat på att bilen köps servad och sen servas en eller två gånger (beroende på modell) under ägandet. Serviceintervall samt kostnad är framtaget med hjälp av Mekonomens Mekocat. Beräkningen utgår från att köparen byter en uppsättning däck samt bromsklossar. Drivmedelspriserna utgår från Statoil april 2015. Försäkringskostnaden är en snittpremie för modellen som räknats fram av Insplanet.

För mer information och bilder, vänligen kontakta:

Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser, 073-625 32 15 eller jonas.bjorkman@bilpriser.se

Om KVD Bilpriser

KVD Bilpriser AB är Sveriges ledande bilvärderingsföretag och erbjuder, via www.bilpriser.se, privatpersoner och företag marknadens bredaste utbud av korrekta och trovärdiga fordonsvärderingar. I KVD - koncernen ingår även KVD, Sveriges största marknadsplats för personbilar, tunga fordon, maskiner och andra varor av högre värde.

KVD är Sveriges största marknadsplats för personbilar, tunga fordon, maskiner och andra varor av högre värde. Våra kunder är företag, myndigheter och privatpersoner. Vi testar, värderar och beskriver grundligt våra auktionsobjekt innan vi lägger upp dem till försäljning på www.kvd.se.
I KVD-koncernen ingår även Sveriges ledande bilvärderingsbolag Bilpriser med värderingsportalen www.bilpriser.se.