Högtryck för cabrioleter

Högtryck för cabrioleter

Det råder högkonjunktur i Sverige. I varje fall om man tittar på cabrioletförsäljningen som av många ses som ett tecken på att ekonomin går på högvarv. Andelen nyregistrerade cabrioleter har nämligen ökat med 70 procent i år jämfört med samma period i fjol. Det visar färsk statistik från bilvärderingsföretaget KVD Bilpriser.

Hittills i år har totalt 1089 cabrioleter nyregistrerats vilket är en ökning med 70 procent jämfört med 2015. Populäraste modellen hittills i år är Mazda MX-5.

- Nybilsförsäljningen har gått starkt de senaste åren men det var många år sedan vi såg så höga försäljningssiffror för cabrioleter som i år. Ändå har vi inte kommit in i juli och augusti som också är bra försäljningsmånader. Främsta orsakerna är den starka svenska ekonomin och det låga ränteläget. En annan faktor som kan påverka vissa är vädret som varit ovanligt cabvänligt i år, kommenterar Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser.

Populärast fabrikatet att köpa är Mazda följt av BMW, Volkswagen och Porsche.

Tillverkare Antal nyregistrerade bilar
Mazda 306
BMW 184
Volkswagen 122
Porsche 120
Ford 94
Mini 81
Mercedes -Benz 57
Audi 55
Ferrari 13
Chevrolet 11

Om statistiken

Statistiken baseras på antalet nyregistreringar ur Bilregistret från den 1 januari till den 16 juni 2016.

För mer information och bilder, vänligen kontakta:

Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser, 073-625 32 15 eller jonas.bjorkman@bilpriser.se

KVD Bilpriser AB är Sveriges ledande bilvärderingsföretag och erbjuder, via www.bilpriser.se, privatpersoner och företag marknadens bredaste utbud av korrekta och trovärdiga fordonsvärderingar. I KVD-koncernen ingår även KVD, Sveriges största marknadsplats för personbilar och KVDpro - en marknadsplats för tunga fordon och maskiner.

Jessica Jegermalm

PR- och informationsansvarig FÖRÄLDRALEDIG +46 (0)101673190