Här är de billigaste familjebilarna att äga

Här är de billigaste familjebilarna att äga

Bensin, diesel eller laddhybrid, vad är bäst för plånboken? En ny sammanställning från Kvdbil över de vanligaste familjebilarna visar på stora skillnader i ägandekostnad. Laddhybrider hamnar både i topp och i botten på listan med en skillnad på över 3 700 kronor per månad.

Kvdbil har beräknat och prognostiserat alla kostnader för ett bilinnehav så som värdeminskning, skatt, försäkring, service och bränsle över en treårsperiod. Av de bilar som ingår i sammanställningen är Mitsubishi Outlander laddhybrid den bil som har lägst totalkostnad med en månadskostnad på 6 627 kr, följt av Volvo V60 D4 (6 926 kr) och Volvo V90 D4 (7 062 kr). Dyrast är Mercedes E300 laddhybrid med en månadskostnad på 10 376 kr per månad.

– Den enskilt största kostnaden för nya bilar är värdeminskningen. För en del modeller är det till och med så att värdet halveras under det första året. Den som verkligen vill spara pengar gör därför bäst i att köpa begagnat. Men vill man absolut ha en sprillans ny bil tycker jag det är viktigt att inte stirra sig blind på priset, utan att man ser till alla kostnader som följer av ägandet, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil.

I jämförelsen blir det tydligt att fabrikat, motorstorlek och drivmedel är faktorer som har stor påverkan för det egentliga priset.

– I korthet kan man säga att bilar från statusmärken med stora bränsleslukande motorer är de dyraste bilarna att äga, vilket kanske inte är så förvånande med tanke på värdeminskning och bränsleförbrukning. Men det är inte hela sanningen, säger Madeleine Fritz och fortsätter:

– Exempelvis har Volvo, som de allra flesta i dag betraktar som premium, ofta ett betydligt högre andrahandsvärde än märken som BMW och Mercedes.

En jämförelse mellan Mercedes E 200 Kombi S213 (184hk) och Volvo V90 D5 AWD (235hk) bekräftar just detta. Mercedesen har totalt sett lägre driftskostnader, men kan inte på långa vägar matcha Volvon på grund av ett lägre andrahandsvärde. Efter tre års ägande och normal körning är Volvon cirka 20 procent billigare än Mercedesen. En förhållande som inte påverkas nämnvärt efter ytterligare års ägande.

– Två bilar som är väldigt snarlika, men där den ena kostar väsentligt mycket mer. Över tid handlar det om tiotusentals kronor för den familj som gjort hemläxan, säger Madeleine Fritz.

Men mellan granskningens billigaste bil, Mitsubishi Outlander 2.4 Plug-in Hybrid 4WD (136hk), och den dyraste, Mercedes E 300 de S213 (316hk), båda laddhybrider, är skillnaden betydligt större än så.

I motsats till Mercedes E 200 och Volvo V90 har dessa bilar väldigt olika prislappar, men det är långt ifrån enbart värdeminskningen som bidrar till den stora kostnadsskillnaden – på över 50 procent. Väldigt mycket handlar om försäkrings- och servicekostnader. Att försäkra Mercedesen kostar ungefär 18 000 kronor per år medan premien för Mitsubishin bara är en tredjedel av det.

– Att två laddhybrider sticker ut i varsin ände är verkligen intressant. Laddhybriderna har än så länge fördelaktiga skatteregler samtidigt som de vinner på högt bensin- och dieselpris. Men en del har riktigt höga försäkringspremier och servicekostnader. Det gäller att undvika dessa fallgropar, avslutar Madeleine Fritz.

Billigaste familjebilarna kr/månad* Dyraste familjebilarna kr/månad*
1. Mitsubishi Outlander 2.4 Plug-in Hybrid 4WD (136hk) 6 627 1. Mercedes E 300 de S213 (316hk) 10 376
2. Volvo V60 D4 (190hk) 6 926 2. Mercedes E 200 Kombi S213 (184hk) 9 890
3. Volvo V90 D4 (190hk) 7 062 3. BMW 530i Sedan G30 (252hk) 9 757
4. Volvo V60 T4 (190hk) 7 069 4. BMW 530d Sedan G30 (265hk) 9 659
5. VW Passat 2.0 TFSI Sportscombi (220hk) 7 124 5. BMW 530e iPerformance Sedan G30 (252hk) 9 409

Se hela listan som bifogad pdf

Om undersökningen
Kvdbil har beräknat TCO (Total Cost of Ownership) för ett urval av Sveriges vanligaste familjebilar. Det innebär att vi har tagit hänsyn till samtliga kostnader som följer av inköpsbeslutet av en ny bil. I jämförelsen har en beräkning gjorts på den genomsnittliga kostnaden per månad efter tre års ägande och cirka 4 500 mils körsträcka, inklusive bränsle.

Att köpa eller sälja en bil ska vara enkelt och bekymmersfritt, tycker vi på Kvdbil. Därför ser vi till att ta hand om hela processen, så att du kan lägga din tid på annat helt enkelt. Vi säljer mer än 26 000 bilar varje år på kvdbil.se och de är alla testade av våra professionella tekniker. Välkommen till en skönare bilaffär!