Här är bilmärket med nöjdaste ägarna

Här är bilmärket med nöjdaste ägarna

Det japanska bilmärket Subaru följt av koreanska Kia hamnar i topp när man frågar svenska bilägare vilket fabrikat man är mest nöjd med. Volvo är först på femte plats. Detta visar en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av bilförmedlingssajten Kvdbil.

Undersökningen baseras på svar från 1 362 personer som angett vilka bilfabrikat de har ägt och hur nöjda de varit. Mest tillfreds av de svenska bilägarna är personer som har kört Subaru, där 95 procent av ägarna uppgett att de varit mycket eller ganska nöjda. Näst överst på pallen placerar sig Kia (90 %) medan Toyota (86 %) kniper bronspengen. Därefter följer Skoda (85 %), Volvo (83 %) och BMW (83 %).

– Generellt sett är de flesta svenska bilägare nöjda med sitt bilägande, och det ser jag som ett gott betyg för hela branschen. Från biltillverkare till återförsäljare är man duktiga på att lyssna på kundens behov och möta det som efterfrågas. Men det är de asiatiska fabrikaten som ser ut att ha lyckats bäst, kommenterar Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil.

I botten av listan återfinns det tyska bilmärket Opel. Av Opel-ägarna var knappt hälften (49 %) mycket eller ganska nöjda med sin bil. Näst sist placerar sig Fiat (57 %) och trea från slutet är Ford.

I svaren framkommer att kvinnor generellt sett är nöjdare med sina bilar än vad män är. Det enda undantaget är Citroen där något fler män är nöjda än kvinnor.

Största skillnaderna mellan könen fanns bland de personer som ägt en Seat där kvinnorna var klart mer nöjda än männen, 87 procent mot 57 procent.

Nöjdaste bilägarna i Sverige:

(Personer som svarat att de är mycket/ganska nöjd med sitt bilägande.)

1. Subaru 95 %
22. Ford 57 %
23. Fiat 57 %
24. Opel 49 %

Fotnot: Bland bilägarna till Tesla och Lexus var 100 procent nöjda, men antalet ägare var för få (färre än 10 st.) för att räknas med i listan. Även ägarna till Porsche och Suzuki var för få. Här var nöjdhetsfaktorn 80 respektive 82 procent.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 7-11 maj 2019. Frågan som ställdes var: Hur nöjd har du varit med dina olika bilar som du ägt? Totalt intervjuades 1362 personer i åldern 18-79 år, varav 1003 äger en bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Att köpa eller sälja en bil ska vara enkelt och bekymmersfritt, tycker vi på Kvdbil. Därför ser vi till att ta hand om hela processen, så att du kan lägga din tid på annat helt enkelt. Vi säljer mer än 26 000 bilar varje år på kvdbil.se och de är alla testade av våra professionella tekniker. Välkommen till en skönare bilaffär!

Jessica Jegermalm

PR- och informationsansvarig FÖRÄLDRALEDIG +46 (0)101673190