Flest svenskar vill se Annie Lööf bakom ratten

Att styra landet är en sak, att styra en bil är något helt annat. När svenska folket fick ange vilken politiker de tror kör bäst bil var det flest som trodde på Centerledaren Annie Lööf. Minst förtroende som bilförare har Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin. Det visar en Sifo-undersökning beställd av bilauktionssajten kvdbil.se.

Sveriges stadsminister Stefan Löfven har sex procents förtroende och hamnar därmed på fjärde plats, tätt följd av Moderaternas Ulf Kristiansson och Kristdemokraternas Ebba Busch Thor med fem procent vardera. Den svenskarna allra minst vill se bakom ratten är miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin (2 %). Högst förtroende har Annie Lööf (13 %) följt av Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson (9 %) och Liberalens Jan Björklund (8 %).

Vidare visar undersökningen att fler kvinnor än män tror på Annie Lööf bakom ratten – 16 procent av kvinnorna uppger detta mot 10 procent av männen. Fler män än kvinnor tror på Jimmie Åkessons bilkörning, tolv procent mot fem procent av kvinnorna.

Vilken partiledare svenskarna tror kör bil bäst:

Partiledare: Totalt Män Kvinnor
Annie Lööf (Centerpartiet) 13% 10% 16%
Jimmie Åkesson (Sverigedemokraterna) 9% 12% 5%
Jan Björklund (Liberalerna) 8% 9% 6%
Stefan Löfven (Socialdemokraterna) 6% 6% 6%
Jonas Sjöstedt (Vänsterpartiet) 6% 4% 7%
Ulf Kristersson (Moderaterna) 5% 6% 3%
Ebba Busch Thor (Kristdemokraterna) 5% 5% 5%
Gustav Fridolin (Miljöpartiet) 2% 1% 4%
Vet ej 47% 46% 48%

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 20–25 september 2017. Totalt intervjuades 1317 personer i åldern 16-79 år. Av dessa hade 1064 bil i hushållet. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel. För rättvisans skull blev respektive parti representerat av en kandidat, därför är Isabella Lövin inte med i sammanställningen.

Kvdbil är Sveriges största marknadsplats för personbilar. Våra kunder är företag, myndigheter och privatpersoner. Vi testar, värderar och beskriver grundligt våra auktionsobjekt innan vi lägger upp dem till försäljning på kvd.se. I KVD-koncernen ingår även Sveriges ledande bilvärderingsbolag Bilpriser med värderingsportalen bilpriser.se.