Beige klädsel är det få som vill ha när de köper ny bil

Fel färg på klädseln kan sänka bilens värde

Välj färg på klädseln med omsorg när du köper bil – ditt val kan nämligen påverka bilens andrahandsvärde. Ljus klädsel såsom beige, ljusgrått eller vitt är det få som önskar – istället är det svart eller mörkgrått som gäller. Det visar en färsk Sifo-undersökning beställd av bilauktionsföretaget KVD.

Enligt undersökningen vill män ha svart klädsel (32 procent av männen mot 22 procent av kvinnorna uppger detta) och kvinnorna mörkgrå (34 procent av kvinnorna mot 24 procent av männen uppger detta). Bara 16 procent alla tillfrågade föredrar någon av färgerna beige, ljusgrå eller vit.

-Det är lätt att stirra sig blind på bilens yttre, men det är den invändiga miljön man ser när man kör sin bil. Att många föredrar mörk klädsel har också sina praktiska förklaringar, det är svårare att hålla ljus klädsel fräsch, kommenterar Benny Karlsson på bilauktionsföretaget KVD.

När det gäller funktioner inne i bilen är det viktigast att det är varmt och skönt. Klimatanläggning följt av eluppvärmda stolar är viktigast. Därefter följer parkeringsradar/backkamera. Minst viktigt är materialet på interiörpanelen och ljudsystemet.

Mest efterfrågade tillval

Klimatanläggning66%

Eluppvärmda stolar 60%

Parkeringsradar/backkamera30 %

Handsfree för telefonen28 %

Stöd spela media från telefonen26 %

Adaptiv farthållare 25 %

Förvaringsfack/mugghållare21 %

Minst efterfrågade tillval

Interiörpaneler(trä, aluminium, kolfiber)4%

Digitalradio DAB8 %

High End ljudsystem (Bose etc) 9 %

Tonade rutor12 %

Nyckelfritt lås/startsystem12 %

Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel under perioden 25–31 januari 2017. Totalt intervjuades 1775 personer i åldern 16-79 år.Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

KVD är Sveriges största marknadsplats för personbilar. Våra kunder är företag, myndigheter och privatpersoner. Vi testar, värderar och beskriver grundligt våra auktionsobjekt innan vi lägger upp dem till försäljning på www.kvd.se.
I KVD-koncernen ingår även Sveriges ledande bilvärderingsbolag Bilpriser med värderingsportalen www.bilpriser.se.

Jessica Jegermalm

PR- och informationsansvarig FÖRÄLDRALEDIG +46 (0)101673190