Bilen du kör kan avslöja din personlighet

Du är vad du kör för bil

Bilen du kör påverkar bilden av dig och din personlighet. Det visar en ny Sifo-undersökning från bilauktionssajten Kvdbil.se.

Undersökningen visar att de flesta svenskar associerar enskilda bilmärken till någon personlighetstyp. Porsche är det märket som väcker mest associationer, 85 procent av svenskar drar slutsatser om Porscheägares personlighet. Mitsubishi är det mest anonyma märket, endast 54 procent kopplade ihop märket med en specifik personlighetstyp. Prestigefull är den egenskap som är vanligast förknippad olika bilfabrikat. Minst vanligt är att bilmärken förknippas med en försiktig personlighet.

Undersökningen visar att bilmärken som Lexus och Mercedes associeras med prestigefulla personer medan Skoda och Kia signalerar att man är mer ekonomisk. Vill man uppfattas som modern ska man inte välja en Opel eller en Chevrolet. De som vill uppfattas som äventyrslystna gör bäst i alla välja en Landrover. En Volvo däremot signalerar att man är trygg och en Fiat att man försiktig.

– Bilen har i alla tider varit ett sätt för många att visa upp vilka de är. Biltillverkare jobbar naturligtvis hårt med sin marknadsföring för att uppfattas på ett visst sätt och locka en viss typ av kunder. Därför är det inte överraskande att Tesla och Toyota uppfattas som ett märke för den miljömedvetne eller att Mini associeras med ungdomliga personligheter, säger Benny Karlsson, marknadschef på Kvdbil.

Personlighetstyperna som olika bilmärken förknippas mest med:

Äventyrslysten: Landrover, Porsche

Ekonomisk: Skoda, KIA

Trygg: Volvo, Volkswagen

Miljömedveten: Tesla, Toyota

Prestigefull: Lexus, Mercedes Benz

Gammeldags: Chevrolet, Opel

Ungdomlig: Mini, BMW

Försiktig: Fiat, Opel

För mer information och bilder, vänligen kontakta:
Benny Karlsson, marknadschef Kvdbil, 010-167 31 62 eller benny.karlsson@kvdbil.se

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 20–25 september 2017. Totalt intervjuades 1317 personer i åldern 16–79 år. Av dessa hade 1064 bil i hushållet. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Om Kvdbil

Kvdbil är Sveriges största marknadsplats för personbilar. Våra kunder är företag, myndigheter och privatpersoner. Vi testar, värderar och beskriver grundligt våra auktionsobjekt innan vi lägger upp dem till försäljning på kvd.se. I KVD-koncernen ingår även Sveriges ledande bilvärderingsbolag Bilpriser med värderingsportalen bilpriser.se.

Att köpa eller sälja en bil ska vara enkelt och bekymmersfritt, tycker vi på Kvdbil. Därför ser vi till att ta hand om hela processen, så att du kan lägga din tid på annat helt enkelt. Vi säljer mer än 26 000 bilar varje år på kvdbil.se och de är alla testade av våra professionella tekniker. Välkommen till en skönare bilaffär!