Begbilsrapport: Andra kvartalet starkaste på två och ett halvt år

Begbilsrapport: Andra kvartalet starkaste på två och ett halvt år

Under kvartalet såldes totalt 326 814 bilar fördelat på bilhandeln, privatmarknaden och företag. Detta kan jämföras med 316 751 sålda bilar under samma period 2023, vilket motsvarar en ökning på 3,2 %. Det var också det femte kvartalet i rad med ökad försäljning jämfört med samma period föregående år.

Exporten fortsatte att öka, men inte i samma takt som tidigare. Ökningen kom i stället från den inhemska försäljningen, och av elektrifierade fordon. Försäljningen av elhybrider, laddhybrider och elbilar steg från 48 till 64 procent, medan bensin- och dieseldrivna bilar fortsatte att minska, precis som tidigare kvartal.

Mätt i antal bilar stod Stockholms län återigen för den största ökningen i försäljningen. I huvudstadsregionen såldes cirka 3 500 fler bilar jämfört med samma period förra året, vilket motsvarar en ökning på 5,7 procent. Procentuellt sett ökade försäljningen mest i Uppsala län (+7,4 %), Östergötlands län (+6,5 %) och Västernorrlands län (+5,9 %).

– Vi har sett en markant ökning i försäljningen de senaste månaderna. Många kunder som tidigare har väntat med att köpa bil känner nu att tiden är rätt eftersom räntorna är på väg ner. Samtidigt är räntorna fortfarande höga, vilket gör att många väljer begagnatmarknaden framför att köpa en ny bil, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

– Det är fortfarande en bit kvar till vad som var normala försäljningsnivåer innan pandemin, men i den här takten förväntar vi oss att marknaden kommer vara där innan årets slut. Detta förutsätter dock att ekonomin och köpkraften fortsätter att utvecklas i rätt riktning, tillägger Odsberg.

Priserna steg kraftigt i början av året, enligt statistik från Kvdbils systerföretag Bilpriser, som baseras på försäljningen hos kvd.se. Särskilt dieselbilar såg en prisuppgång, vilket bland annat antas bero på sänkta dieselpriser. Under det andra kvartalet har priserna varit mer stabila.

– Ökad efterfrågan och ett begränsat utbud talar för att priserna på begagnatmarknaden kommer att fortsätta vara höga. Det är viktigt att komma ihåg att färre nyregistreringar påverkar utbudet negativt, eftersom färre byter bort sin gamla bil. Den ökade försäljningen av elbilar och laddhybrider stärker dessutom prisbilden, då dessa fordon i genomsnitt är dyrare, säger Daniel Odsberg.

Volkswagen Golf fortsatte att vara den mest sålda modellen under det andra kvartalet, med 14 090 sålda exemplar. Detta var 480 fler än Volvo V70, som såldes i 13 610 exemplar. På tredje plats kom Volvo V60, med 9 484 sålda bilar.

Försäljningsstatistik för begbilsmarknaden, Q2 2024

0,3

0,4

Om sammanställningen
Kvdbils statistik över begagnade bilköp i Sverige hämtas från Bilregistret via statistikföretaget Vroom. Prisutvecklingen baseras på försäljningar hos kvd.se (cirka 20 000 per år) och mäts genom BPI (Bilprisers index) av systerföretaget Bilpriser.se.