Allt fler tar hjälp med att sälja bilen

För ett år sedan lanserade marknadsplatsen KVD en tjänst för privatpersoner, där företaget sköter hela bilaffären och hjälper både köparen och säljaren genom affären. I år har nästan 2000 privatpersoner valt att sälja sin bil på detta sätt.

- Sedan tjänsten lanserades har efterfrågan vuxit för varje månad. Idag förmedlar vi över 200 bilar i månaden åt privatpersoner, säger Mattias Forslund, Business Unit Director Car & Boat på KVD.

Att sälja sin bil är för de flesta den största affären man gör, näst efter att sälja sin bostad. Det är många moment i en bilförsäljning och ofta en obalans i kunskap om bilar mellan säljare och köpare. En sifo-undersökning* från början av året visar att prisbedömningen av bilen och personer som prutar, är det svenskar upplever som jobbigast vid en bilförsäljning. Därefter kommer tiden man behöver lägga ner på försäljningen.

- Enkelheten i kombination med tidsbrist och att man vill minimera risken att göra en dålig affär, gör att allt fler vänder sig till oss, säger Mattias Forslund. Man känner sig obekväm med att träffa en främling på en parkering eller bensinstation för att lämna över sin dyraste ägodel, utan väljer istället att låta en trygg firma sköta affären och snabbt få in pengarna på sitt konto när försäljningen är klar, avslutar han.

På kvd.se säljs årligen över 23 000 bilar på nätauktion. De vanligaste bilarna är 3-5 år gamla tjänstebilar, men andelen bilar som säljs åt privatpersoner växer hela tiden. Samtliga bilar som säljs på kvd.se genomgår ett noggrant test och beskrivs objektivt. Över 90 procent av dem som handlar bil på kvd.se väljer att köpa bilen utan att se den i verkligheten före köpet.

KVD
Kungälv
2013-12-17

Mer information om KVDs privatbilsförsäljning

*Undersökningen genomfördes av TNS-Sifo bland 981 personer med körkort från 18 år och uppåt. Läs undersökningen här.

För ytterligare information och bilder, kontakta: Mattias Forslund, Business Unit Director Car & Boat på KVD, Tel: 073-558 31 01 eller Dag Thyselius, PR- och informationsansvarig på KVD, Tel: 073-558 31 78, E-post: dag.thyselius@kvd.se

KVD är Sveriges största marknadsplats för personbilar, tunga fordon, maskiner och andra varor av högre värde. Våra kunder är företag, myndigheter och privatpersoner. Vi testar, värderar och beskriver grundligt våra auktionsobjekt innan vi lägger upp dem till försäljning på www.kvd.se.
I KVD-koncernen ingår även Sveriges ledande bilvärderingsbolag Bilpriser med värderingsportalen www.bilpriser.se.