KVD blir Kvdbil med nytt utseende och reklamkoncept

Vad som började som Kvarndammen - ett entreprenörsbolag av fyra studenter - för mer än 25 år sedan, har idag blivit en av Sveriges största förmedlare av begagnade bilar. Som nästa steg på företagets resa lanseras nu ett nytt varumärkeskoncept, med nytt grafiskt utseende, design och nytt namn: Kvdbil.

Redan år 2000 såldes den första bilen genom nätauktion på vad som då hette kvarndammen.se. Idag säljs mer än 26 000 begagnade bilar online genom förmedlaren, som noggrant låter egna tekniker testa respektive bil inför försäljning och publicerar testdokumentationen i bilens annons, utan vare sig försköningar eller undanhållande av information. På så vis vet köparen exakt vilket skick bilen är i och behöver inte ta höjd för oväntade utgifter, vilket också innebär att säljande part får bättre betalt än genom andra kanaler.

"Handel med begagnade bilar är en misstrodd bransch hos många. Vi vill ändra på just detta och med vår snabbväxande tjänst, ser vi en enorm potential att göra meningsfull skillnad för både konsumenter och företag. Med vårt nya reklambudskap 'Är du bättre på annat än att sälja och köpa bil?' vill vi att ännu fler köpare och säljare ska gilla och använda våra tjänster som enkelt nås via dator eller smartphone," säger Benny Karlsson, marknadschef på Kvdbil.

Med det nya, mer beskrivande namnet Kvdbil, är målet att ta varumärkeskännedomen till ny höjder och låta fler hitta tjusningen med hur man kan göra en skönare bilaffär.

"Vårt existensberättigande bygger på att säljaren får bättre betalt och att köparen betalar mindre för bilen än vad som är fallet via traditionell bilhandel. Därtill bidrar vi med trygghet i form av vårt gedigna test och trygga betalningsvägar, fördelar som företagsmarknaden har upptäck för länge sedan. Genom att förtydliga vårt varumärke till Kvdbil och rulla ut vår nya reklam, hoppas vi att fler - både privatpersoner och företag - ska förstå att det faktiskt finns ett sätt att göra en enkel och bekymmersfri bilaffär," säger Benny Karlsson.

Kvdbils nya varumärkesplattform och grafiska profil har tagits fram i samarbete med varumärkesbyrån Grow. Reklamkonceptet har sedan arbetats fram tillsammans med reklambyrån Bloomy Ideas.