Marcus Essesjö, utsedd till ny VD för KungSängen

Marcus Essesjö utsedd till ny verkställande direktör för KungSängen

Styrelsen för KungSängen Sweden AB har beslutat att utse Marcus Essesjö till ny verkställande direktör. Marcus är 37 år och kommer närmast från Byggmax, där han arbetat sedan 2017 som Sverigechef. Marcus efterträder Peter Gustafsson, som kvarstår som operativt ansvarig för Supply Chain, förutom som delägare och styrelsemedlem i KungSängen.

Marcus har en ekonomexamen (MBA) från Stirling University i Skottland och har de senaste 20 åren arbetat inom detaljhandeln där han haft flera ledande befattningar inom sälj och marknad på Åhléns, Mediamarkt och Elgiganten. Marcus kommer närmast från Byggmax där han de senaste fyra åren varit ansvarig för den svenska verksamheten och suttit i koncernens ledning. Som Sverigechef på Byggmax är Marcus ansvarig för 115 varuhus och ca 1 000 medarbetare.

- Vi är mycket glada för att ha rekryterat Marcus som ny VD för KungSängen, säger Johan Röhss, styrelseordförande. KungSängen är idag ett starkt företag med en mycket positiv utveckling och tillväxt, vilket framgångsrikt letts av Peter som delägare och VD. Vi har en väldigt spännande framtid framför oss och gör nu en generationsväxling till Marcus som kommer att fokusera på att genomföra bolagets tillväxtplan inklusive vår OMNI-strategi och fortsatta digitalisering. Marcus har för oss en utmärkt profil med sin gedigna och framgångsrika bakgrund från 20 år inom detaljhandeln.

- KungSängen är ett bolag med ett unikt koncept, egen produktutveckling, tillverkning, in house reklambyrå, försäljning genom egna butiker och e-handel och dessutom kör ut sängar själva med egna bilar. Ett koncept som står väl rustat för de nya förutsättningar som detaljhandeln står inför, men som allt annat behöver det förfinas och utvecklas för att möte morgondagens kundkrav, säger Peter Gustafsson. Jag ser med glädje fram emot att lämna över stafettpinnen som VD till Marcus som tar KungSängen vidare i nästa fas, så fler människor kan vakna pigga och utsövda varje morgon.

- Jag ser fram emot att tillsammans med mina nya kollegor på KungSängen fortsätta erbjuda sängar av hög kvalitet till bra priser. De fyra senaste åren har jag verkat i en bransch där konkurrensen om kunderna ökat och kraven på bättre produkter till bättre priser varit i fokus. KungSängen har en unik position att erbjuda kunderna det de efterfrågar och jag ser fram emot att fortsätta den starka utveckling KungSängen redan startat, säger Marcus Essesjö.

Marcus tillträder sin befattning som VD när så är möjligt, dock senast i april 2021. Peter kommer att fortsätta som operativt ansvarig för Supply Chain (inköp, varuflöde och produktion) för att stödja Marcus och för att säkra kontinuitet i bolaget.

För ytterligare information kontakta:

Peter Gustafsson, 073 731 10 11, peter.gustafsson@kungsangen.com

Marcus Essesjö 073 209 05 69.

Enköping den 27 oktober 2020

KungSängen Sweden AB