Kungl. biblioteket / Libris har valt leverantör till nationell biblioteksportal!

Den 15 juni tecknade Kungl. biblioteket (KB)/LIBRIS kontrakt med Fujitsu Services A/S om produkterna MetaLib och SFX. Fujitsu var den leverantör som rankades högst i utvärderingen vid LIBRIS upphandling för inköp av nationell portalprogramvara. Motivering Fujitsus anbud visade sig vid utvärderingen vara det såväl ekonomiskt som tekniskt mest fördelaktiga. Den offererade lösningen stämde mycket väl med de uppställda kraven, framför allt genom den konsortiemodell som erbjuds i länkningsdelen (SFX). Från KB:s och LIBRIS-avdelningens sida är vi mycket nöjda med valet av leverantör och har goda förhoppningar om att systemet kommer att bidra till förenklad och rationaliserad informationsförsörjning för forskare, studenter och allmänhet. Hur kommer biblioteksportalen att fungera? Portalen kommer att vara en centralt installerad konsortielösning med möjlighet att göra individuella inställningar som är anpassade till informationsbehoven vid respektive medlemsbibliotek. Det kommer också att finnas en allmän portalingång för övriga webbanvändare. Till att börja med kommer systemet att vara dimensionerat för 500 samtidiga användare. MetaLib möjliggör samtidig sökning i många olika typer av databaser oavsett om de finns lokalt eller på Internet, om de är fria eller avgiftsbelagda. Sökresultatet presenteras på ett enhetligt sätt för användaren, och med hjälp av SFX erbjuds dynamisk vidarelänkning mellan olika typer av informationsresurser, till exempel från referenser till fulltexter. Fujitsu står för system, stöd vid konfiguration och implementering. LIBRIS ansvarar för anpassning till LIBRIS-miljön, utbildning och support till biblioteken, samordning av den innehållsmässiga delen i portalen samt drift och underhåll. LIBRIS och Fujitsu inleder samarbetet i augusti och planerar driftstart i januari 2005. Metalib och SFX Metalib och SFX används av många kunder världen över och har bland annat valts av Harvard University, Library of Congress och British Library. Fujitsu står också bakom bibliotekssystemet ALEPH som är installerat i mer än 50 länder. AVSÄNDARE Charlotte Janson Informationsansvarig Kungl. biblioteket / LIBRIS-avdelningen tel: 08-463 42 76 mobil: 073-917 33 91 fax: 08-463 42 65 INFORMATION Ytterligare information Om du vill veta mer om LIBRIS kommande portal, kontakta gärna: Mats Herder, 08-463 43 60 Avdelningschef på LIBRIS-avdelningen/KB Lisa Petersen, 08-463 44 25 Biträdande avdelningschef på LIBRIS-avdelningen/KB och projektledare för upphandlingen