Detta händer hos Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien i mars

Detta händer hos Kungl Skogs- och Lantbruksakademien i mars:

Mandelblom, kattfot och blåviol

Filmpremiär. Anette Lykke Lundberg, som gjorde ”Urshults äppelkungar”, presenterar nu en än vackrare film: ”Mandelblom, Kattfot & Blå viol” om ängen, hagmarken och vår biologiska mångfald. Och mycket mer. Musik: Johan ”Zilverzurfarn” Zachrisson.
Onsdag 9 mars kl 17.30

Skogsnäringens framtida kompetensförsörjning – hur ska den tryggas?

Sammankomst. Skogsbruket och skogsindustrins förutsättningar och driftsformer förändras med ny teknik, nya produkter och nya krav. Det medför behov av ny kompetens. Är vår skogliga utbildning idag anpassad till näringens behov? Är det bra att ha den högre skogliga utbildningen utformad som en samlad yrkesutbildning vid ett enda universitet (SLU)?
Torsdag 10 mars kl 15.30

Länge leve isbjörnen! Hur och var överlevde olika organismer istiden och den postglaciala värmeperioden?

Seminarium. Möjligheterna att för klimatets skull minska t ex människans CO2-utsläpp och regnskogsavverkningar analyseras och åtgärder diskuteras i ett globalt perspektiv på alla nivåer. Men hur tidigare omfattande klimatförändringar påverkat invandring och etablering av växter och djur berörs sällan. Här redovisas aktuella forskningsinsatser som syftat till att belysa inverkan av den senaste nedisningen på överlevnad och migration av växter, djur och människor.
Fredag 11 mars kl 8.45 (seminariet webbsänds också, se nedan)

Den stora förnekelsen

Seminarium och bokpresentation. Boken ”Den stora förnekelsen” av KSLA-ledamöterna Johan Rockström och Anders Wijkman granskar kritiskt samhällets sätt att hantera miljö- och klimatkriserna. Brister i ekonomins regelverk lyfts särskilt fram. En lång rad förslag ges för hur utvecklingen kan vändas. Här presenterar författarna boken, som sedan kommenteras varefter diskussionen är öppen.
Måndag 21 mars kl 17.00

Kan entreprenörskap rädda landsbygden?

Seminarium. Entreprenörskap och företagande anses idag vara två av de viktigaste faktorerna för sysselsättning och tillväxt, inte minst på landsbygden. Än så länge saknas dock viktiga kunskaper om landsbygdens företagande och hur det skiljer sig från städernas.
Ett annat problemområde är om entreprenöriellt agerande i kommuner och civilsamhälle påverkar den lokala utvecklingen och om effekterna skiljer sig mellan landsbygd och städer.
Här presenteras tre färska forskningsrapporter. Dessutom diskuteras vilka konsekvenser deras resultat får för den framtida landsbygdspolitiken.
Onsdag  30 mars  kl 13.00 (seminariet webbsänds också, se nedan)

Säker mätning av skogsbränsle

Rundabordsmöte. Syftet med detta möte för särskilt inbjudna är att ge en bra genomlysning framförallt vad gäller mätning av energisortiment. Nuvarande virkesmätningslag har varit grunden för att både skogsägare/säljare och köpare ska känna trygghet i handeln. Basen i detta är en opartisk mätning. Framöver förväntas även skogsbränslet att omfattas av regelverket. Här tar vi upp praktiska konsekvenser av detta.
Torsdag 31 mars kl. 9.30

Hjärtligt välkommen till KSLA på Drottninggatan 95 B i Stockholm!
Fler kommande aktiviteter finns på vår hemsida www.ksla.se.

Webbsända aktiviteter: http://194.86.30.122/rss (bortse från certifikatsvarningen)

User ID: KSLAViewer
Password: KsL41813
Domain: VOR
Gå till MediaàLivestreaming
Aktivera första raden. Tryck på högra pilen.
Presentationen öppnar i ett nytt fönster