En afton om Östersjön – hoppfullhet och hot

En afton om Östersjön – hoppfullhet och hot

I år fyller Kung Carl XVI Gustaf 70 år. Det uppmärksammas med en unik kväll på Dramatens stora scen måndagen den 25 april.

En afton om Östersjön – hoppfullhet och hot berättar om vårt innanhav ur en rad olika perspektiv. Geologi och folkvandringar, ekosystem och miljöpåverkan, handel och friluftsliv, säkerhetspolitiken och – framtiden.

Var: Kungl. Dramatiska Teatern, Stora scenen, Nybroplan, Stockholm

När: Måndagen den 25 april, kl 18:50–22.20

Biljetter och mer info: Dramaten – biljetterna släpps den 23 mars kl 12.00!

Medverkar gör bland andra Carl Bildt, tidigare utrikesminister, Sverker Göranson, tidigare överbefälhavare, Johan Rockström, professor i miljövetenskap, Gunilla Herolf, forskare inom säkerhetspolitik och Marinens Musikkår under ledning av Andreas Hanson.

Kvällens programledare och moderatorer är Lena Bartholdson, generalsekreterare för Folk och Försvar och ledamot av Kungl. Krigsvetenskapsakademien, Johan Kuylenstierna, VD för Stockholm Environment Institute och ledamot av Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien samt Dramatenskådespelarna Julia Dufvenius och Andreas T Olsson.

Det blir ett möte mellan konst och vetenskap med Östersjön i centrum.

Föreställningen sker i närvaro av Kungaparet.

En afton om Östersjön är ett samarbete mellan Kungl. Vetenskapsakademien, Kungl. Örlogsmannasällskapet, Kungl. Dramatiska Teatern, Kungl. Krigsvetenskapsakademien och Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien och genomförs med stöd av Formas, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, Kungl. Patriotiska Sällskapet, Mistra och Östersjöstiftelsen.

Föreställningen filmas av UR för senare sändning i Kunskapskanalen samt på webben via UR Play och Dramatenplay.se.

→ Till Dramatens hemsida, biljetter och information.

Regi Tobias Theorell
Scenografi Magdalena Åberg
Musik Marinens Musikkår under ledning av Andreas Hanson

Medverkande