Nya hyror för 2023 klara

Kungälvsbostäder är den största allmännyttan i Kungälv, med drygt 2 800 lägenheter i vårt bestånd. Som stiftelse går hela vår vinst går tillbaka in i verksamheten, för att förbättra och utveckla våra bostäder. Vi agerar affärsmässig för att kunna behålla en god och långsiktigt hållbar ekonomi. Kostnader som vi inte själva styr över, såsom energi, taxehöjningar och räntor, har ökat det senaste året och så även för 2023. Precis som för de flesta bostadsbolag i landet är därför hyreshöjningen högre än tidigare år. Samtidigt har det varit viktigt för oss att mildra effekterna av kostnadsökningarna för våra hyresgäster.

Kungälvsbostäder och Hyresgästföreningen har nu kommit överens om hyreshöjningen för 2023. Förhandlingen har gjorts lokalt, och vi har enats om en höjning med i genomsnitt 3.95% från den 1 april 2023.

För en hyresgäst som betalar 6 000 kronor i hyra innebär den genomsnittliga höjningen att hyran ökar med 237 kronor per månad.

- Det känns positivt att Hyresgästföreningen och Kungälvsbostäder har kunnat nå en överenskommelse och förhoppningen är nu att fler allmännyttiga tar sitt ansvar som förhandlingspart. säger Madeleine Wiik, hyresförhandlare på Hyresgästföreningen.

Eftersom hyresavierna skickas ut kvartalsvis får hyresgästerna betala hyreshöjningen för april, maj och juni retroaktivt på hyresavierna för juli, augusti och september.

-Hyresförhandlingarna har präglats av en god dialog och öppet klimat. Jag är glad över att vi kunde komma överens på lokal nivå. säger Bettina Öster Tunberg, VD för Kungälvsbostäder.