Kungälvsbostäders vd Bettina Öster Tunberg

Nyhet -

Kungälvsbostäders VD Bettina Öster Tunberg tar plats i Sveriges Allmännyttas vd-råd

Sveriges Allmännyttas vd-råd består av vd:ar i bostadsföretag som utses av övriga företagsledare i Sveriges Allmännyttas över 300 medlemsföretag. Förutom att rådet är ett rådgivande organ till Sveriges Allmännyttas vd, utgör de även Sveriges Allmännyttas stora delegation i Hyresmarknadskommittén.

– Vd:arna i Sveriges Allmännyttas vd-råd har viktiga erfarenheter om sina lokala marknader och förutsättningar. Deras åsikter är ovärderliga för att Sveriges Allmännytta ska kunna utvecklas. Tillsammans arbetar vi för goda villkor för bostadsbranschen och de allmännyttiga bostadsföretagen i Sverige och därmed för en god utveckling i landets kommuner i stort. Vd-rådet är mycket viktigt i det arbetet, säger Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta.

Vd-rådet har 14 platser där varje region representeras av en företrädare för ett större företag och en företrädare för ett mindre. Deltagarna arbetar i rådet under två år.

Bettina Öster Tunberg är utbildad civilekonom och har under de senaste 20 åren arbetat inom allmännyttan. Först som distriktschef på Poseidon i Göteborg och därefter som vd för Hjällbobostaden i nordöstra Göteborg. Sedan sex år är Bettina verksam som vd för stiftelsen Kungälvsbostäder.

– Det ska bli oerhört intressant att få ingå i Sveriges Allmännyttas vd-råd och både ta del av, men förhoppningsvis även bidra med, kunskap och erfarenheter. Jag kan bidra med tankar utifrån att verka i en stiftelseform, där verksamheten styrs av stadgar och inte ägardirektiv som i kommunala bostadsbolag, säger Bettina Öster Tunberg, vd Kungälvsbostäder.