Pressmeddelande -

Öppet brev om kulturskolan till barn- och utbildningsnämnden i Lindesbergs kommun

"En besparing på 500.000 kronor skulle innebära kännbara nedskärningar för Kulturskolan Garnalia - och därmed hela kulturlivet i Lindesberg. Därför kräver vi att den föreslagna besparingen för Kulturskolan Garnalia inte ska genomföras." Kravet framförs i ett öppet brev till barn- och utbildningsnämnden i Lindesbergs kommun som undertecknats av 220 personer varav 95 bifogat egna kommentarer till uppropet Rör INTE vår kulturskola.

Öppet brev till barn- och utbildningsnämnden som har det politiska ansvaret för kommunens förskoleverksamhet, fritidsverksamhet, särskola, grundskola, gymnasieskola och kulturskola:

• Ordförande: Vakant efter Linda Svahn (S); Vice ordförande: Magnus Storm (C).
  • Ledamöter: Joacim Hermansson (S); Zaki Habib (S); Maud Segerstedt (C); Carina Sundén Vessling (V); Pär-Ove Lindqvist (M); Tomas Klockars (M); Ingrid Rörick Richter (L); Jari Mehtäläinen (SD); Fredrik Rosenbecker (SD).
  • Ersättare: Kent Wanberg (S); Intisar Alansari (S); Farhia Ahmed Shekh (S); Liesel Ivarsson (C) ; Emmanuel Hakizimana (C); Agnetha Lindkvist (V); Lillemor Bodman (M); Helene Lundin (KD); Stefan Andersson (MP); Rickard Jirvelius (SD); Vakant (SD).

Enligt förslag i barn- och utbildningsnämnden i Lindesbergs kommun ska Kulturskolan Garnalia spara 500.000 kronor under år 2022 vilket motsvarar drygt 5% av kulturskolans nuvarande budget på ca 9,3 miljoner kronor.

Kulturskolan Garnalia har en central och viktig roll i kommunens kulturliv:

• Kulturskolan gör kultur tillgänglig för alla oavsett socioekonomisk och kulturell bakgrund eller eventuella funktionsnedsättningar;
  • Kulturskolan erbjuder barn och ungdomar ett brett utbud av undervisning och andra aktiviteter inom dans, drama, musik, bild och media som komplement till idrott och annan fritidsverksamhet;
  • Kulturskolan stimulerar och stärker estetiska lärprocesser inom det allmänna skolväsendet.
  • Flera av kulturskolans lärare är drivande krafter inom många av de ideella kulturverksamheter (körer, orkestrar, teatergrupper etc) som bidrar till ett levande kulturliv i Lindesbergs kommun;
  • Kulturskolan har idag lärare som undervisar i både klass och inom frivilliga verksamheten. Att kulturskolan erbjuder sådana kombinationstjänster är en starkt bidragande orsak till att kommunen har behöriga lärare i grundskolan (vilket är unikt i landet).

En besparing på 500.000 kronor skulle innebära kännbara nedskärningar för Kulturskolan Garnalia - och därmed hela kulturlivet i Lindesberg. Därför kräver vi - 220 personer som undertecknat detta upprop - att den föreslagna besparingen för Kulturskolan Garnalia inte ska genomföras.

Lindesberg 4 oktober 2021

.......................................

Det öppna brevet är undertecknat av 220 personer - de flesta boende i Lindesbergs kommun men också många från andra orter i landet som tidigare bott och verkat i Lindesberg. Ladda ned och läs hela brevet med alla namn och kommentarer >>

95 av de som skrivit under uppropet Rör iNTE vår kulturskola har skrivit egna kommentarer om vikten av Kulturskolan Garnalia. Ladda ned och läs hela brevet med alla namn och kommentarer >>

• Örebro

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg. ● Vi följer kulturlivet i Lindesberg. Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com). ● E-postadress till redaktionen: info@lindekultur.se

Kulturskolans budget visar svårigheterna att spara 500.000 kronor

En minskad budgetram för Kulturskolan Garnalia kommer inte att få några större konsekvenser på verksamheten, enligt Linda Svahn (S) som var ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Lindesbergs kommun när beslutet togs. Men en närmare titt på kulturskolans budget visar att det kommer att bli svårt att spara 500.000 kronor i en budget på 9,4 miljoner (ca 5 procent) utan att det får konsekvenser.