Nätverket Lindekultur: "Glöm inte kulturen i nya tillväxtutskottet"

"Glöm inte kulturen som tillväxtfaktor i Lindesberg när kultur- och fritidsnämnden ersätts av ett utskott för tillväxt under kommunstyrelsen", påminner Nätverket Lindekultur inför att ledamöter i det nya tillväxtutskottet utses onsdag 7 januari. Av 30 möjliga kandidater har 11 tidigare svarat på Nätverket Lindekulturs frågor om hur de ser på kulturen i Lindesbergs kommun.

"Kultur är viktigt", har representanter för alla åtta politiska partier i Lindesberg deklarerat på möten med Nätverket Lindekultur inför valet: "Nu är det upp till bevis för de förtroendevalda ledamöterna i nya kommunstyrelsen", har Nätverket Lindekultur tidigare skrivit i ett öppet brev till ledamöterna i nya kommunfullmäktige i Lindesberg.

Från och med 2015 får Lindesbergs kommun en ny politisk organisation som bland annat innebär att kultur- och fritidsnämnden läggs ned och ersätts av ett utskott för tillväxt under kommunstyrelsen. Utskottet för tillväxt får ansvar för områdena arbetsmarknad, kultur, fritid, näringsliv och turism.

Kommunstyrelsen i Lindesbergs kommun för mandatperioden 2015-2018 består av 15 ordinarie ledamöter och 15 ersättare  - och det är bland dessa som ledamöter i det nya tillväxtutskottet utses onsdag 7 januari. Av dessa har 11 tidigare svarat på Nätverket Lindekulturs frågor om hur de ser på kulturen i Lindsbergs kommun - se nedan deras svar.

Ordinarie ledamöter i kommunstyrelsen:

• Irja Gustavsson (S) = har svarat

• Margareta Ahlm (S) = har svarat
  • Linda Andersson (S)
  • Dan Walterson (S)
  • Maria Odheim Nielsen (V)
  • Johan Andersson (C)
  • Jenny Larsson (C)
  • Christina Pettersson (C) = har svarat
  • Lillemor Bodman (M) = har svarat
  • Jan Hansson (M)
  • Göran Gustavsson (FP)
  • Inger Griberg (MP)
  • Mats Seijboldt (SD)
  • Andreas Funk (SD)

Frågorna som ställdes:

• Fråga 1: Tycker du att Lindesbergs kommun har ett brett, levande och aktivt kulturliv idag?
  • Fråga 2: Tycker du att det är viktigt att Lindesbergs kommun ska ha ett brett, levande och aktivt kulturliv även i fortsättningen?
  • Fråga 3: Hur kommer du som politiker att verka för att Lindesbergs kommun ska ha ett brett, levande och aktivt kulturliv även i fortsättningen?

...................................

Ordinarie ledamöter i kommunstyrelsen som svarade:

Irja Gustavsson (S)

• Fråga 1: Ja! Det finns något för alla. Är glad för det rika kulturliv vi har.
  • Fråga 2: Ja, självklart. Jag ser inte några hinder för att så inte ska ske.
  • Fråga 3: Genom att vara med och påverka. Se till att beredningen för kultur - som ska ligga under utskottet Tillväxt - får de redskap som behövs för att fatta bra och kloka beslut även i framtiden. Att göra en förändring på en organisation behöver inte betyda att det blir sämre. Jag ser det som en möjlighet istället !

Linda Svahn (S)

• Fråga 1: Ja, det tycker jag. Det finns något för de flesta smaker, alltifrån opera på biografen, barnteater, konstutställningar, konserter till stora publika arrangemang i Lindesberg Arena.
  • Fråga 2: Det tycker jag är en självklarhet. En förutsättning är att det finns människor som kan och vill engagera sig för att det ska hända saker i kommunen. Det krävs engagerade människor för att det ska hända saker. Kommunen kan bidra med en del men ekonomiskt stöd är inte allt.
  • Fråga 3: Kulturlivet är en viktig del i en orts identitet. För vår familj var det avgörande att det fanns en kulturskola i kommunen när vi bestämde oss för Lindesbergs kommun. Därför kommer jag även fortsättningsvis att stödja kulturskolans verksamhet. Föreningsstöd till olika föreningar inom kulturområdet är också ett sätt vi politiker kan stödja olika verksamheter.

Bengt Storbacka (S)

• Fråga 1: Vi har ett förhållandevis rikt kulturliv i Lindesberg. När jag flyttade hit 1989 fanns bl a Kulturnatten med driv från konstföreningen, engagerade kulturarbetare och glada amatörer. Dansgrupper, nyckelharpor, Hillstreet etc med Augustibuller har satt Lindesberg på kartan. Idag är Vinterspår etablerat och via landstingspolitiken har vi fått till en bred kulturdialog som snart ska ta nya tag inför nästa mandatperiod då en ny Kulturplan ska beslutas. Jag tycker vi har ett bra kulturklimat i Lindesberg.
  • Fråga 2: Ja, jag tycker det är viktigt med ett fortsatt brett kulturliv. Det handlar inte bara om att göra vår kommun attraktiv utan framförallt att varje människa ska ha möjlighet att berikas, vidga sina sinnen och utvecklas. Det är viktigt för vår kollektiva och individuella sjäkvkänsla. Det utvecklar oss som människor och samhälle.
  • Fråga 3: I framtiden vill jag fortsätta se till att kommunen och den nya regionkommunen tillsammans utvecklar förutsättningarna för att kulturen kommer alla till del. Det är viktigt att de satningar vi gör inkluderar alla och därför behöver vår gemensamma kulturpolitik säkerställa det. På regional nivå har vi inrättat en ungdomspanel för att fånga upp tankar om kultur och tillgänglighet för så breda grupper som möjligt. Det är naturligtvis viktigt för Lindesbergs kommun också. Jag vill se en kulturpolitik där fler grupper i samhället inkluderas och då är t ex kultur i skolan mycket viktigt men också kulturen kopplad till vård och omsorg vilket vi nu håller på att utveckla i landstinget. Vi vet att det är viktiga friskfaktorer. Bra satsningar på kultur kan också leda till att fler människors talanger kan tillvaratas.

Jonas Kleber (C)

• Fråga 1: Ja, det har vi i hela kommunen.
  • Fråga 2: Ja, kultur i olika former är viktigt idag , i morgon och i framtiden.
  • Fråga 3: Föreningslivet och kulturen är viktiga att ge uppmuntran och stöd för i framtiden. Vår kulturskola behöver politiskt stöd som gör att kreativiteten tas tillvara och Lindeskolan bör utvecklas med kulturcollege som skulle vara en bra utveckling för kommunen.

Susanne Karlsson (C)

• Fråga 1: Jag tycker att vi har ett brett och rikt kulturliv i Lindesbergs kommun.
  • Fråga 2: Kulturen är en väldigt viktig del i människors liv så den måste finnas nu och i framtiden.
  • Fråga 3: Jag vill att kommunen satsar på utveckling av kulturen, exempelvis kulturcollege för att fånga upp och säkra fortsatt rikt kulturliv. I dag finns teknik- ,vård- och idrottscollege på Lindeskolan, så tanken om kulturcollege känns som en naturlig utveckling åt rätt håll.

Bengt Evertsson (MP)

• Fråga 1: Ja, det tycker jag.
  • Fråga 2: Ja, det är mycket viktigt idag och är en viktigt framtidsfråga för Lindesberg.
  • Fråga 3: Jag kommer fortsätta arbeta för att resurser ska finnas för en bra kulturskola där alla är välkomna att lära sig spela instrument, sjunga, dansa och spela teater. Det är grunden för att Lindesberg ska fortsätta utvecklas som kulturstad. Kulturfrågorna kommer nu politiskt att beslutas i Tillväxtutskottet under Kommunstyrelsen. En mängd frågor finns i utskottet som näringslivfrågor, exploatering, vuxenutbildning mm. Kultur- och fritidsfrågorna kommer visserligen att behandlas i en beredning (utan beslutsmandat) under Tillväxtutskottet men det finns en uppenbar risk att kulturfrågorna drunknar i andra frågor som prioritets högre. Jag kommer att bevaka utveckling och arbeta för att kulturfrågorna prioriteras högt.

Per Söderlund (SD)

• Fråga 1: Vi har de eldsjälar som lägger ner mycket tid och energi på att arrangera olika evenemang att tacka för mycket av kulturen i Lindesbergs kommun. Antalet föreningar i kommunen är stort i förhållande till befolkningen och verksamheternas inriktning är varierad. Det gläder mig att vi har så aktiva invånare i kommunen.
  • Fråga 2: Ett tilltalande kulturliv är en av de faktorer som lockar människor att flytta till eller stanna kvar i Lindesbergs kommun. Därför är kulturen viktig för kommunens befolkningsutveckling och ska även i fortsättningen ges utrymme att växa.
  • Fråga 3:. Kulturen är en del av samhället där kommunen tillsammans med kommuninvånarna har ett ansvar. Jag vill verka för att föreningar får det stöd de behöver för att kunna upprätthålla och utveckla sina verksamheter. Engagerade, drivande människors är viktiga för att kulturen ska utvecklas och blomstra i kommunen. Dessa människor ska känna sig trygga i att de får stöd från de kommunala verksamheterna i sitt engagemang. Framförallt de unga och gamlas kulturella behov ska tillfredsställas med stöd av kommunen då dessa inte alltid har de ekonomiska förutsättningarna att ta del av kulturutbudet. Kulturen ska vara tillgänglig för alla och vi måste rikta in oss mer på att nå nya grupper av kulturutövare inom olika sektorer.

...................................

Ersättare i kommunstyrelsen som svarade:

John Omoomian (S)

• Fråga 1: Absolut! Jämfört med de jämförbara kommunerna så har Lindesberg mycket bra utbud av kultur i olika former. Något som vi borde vara stolta över.
  • Fråga 2: Ja !
  • Fråga 3: Vi har fattat ett kommunfullmäktige-beslut om att omorganisera och det innebär att vi kommer att ha en beredning för kultur. Detta har många fördelar anser jag. Kulturfrågorna kommer närmare tillväxtfrågorna vilket berikar perspektivet på hur man ser på kultur. Det finns mycket spännande idéer som kan förverkligas. Jag vill inte se på kultur som en isolerad ö för sig efterso,m kultur inte är en stadigt område. Kulturområdet förändras, förbättras och utvecklas hela tiden till det bättre enligt mitt sätt att se på det.

Margareta Ahlm (S)

• Fråga 1: Ja, jag tycker att Lindesberg har ett brett, levande och aktivt kulturliv. Vi har möjlighet att ta del av olika arrangemang under "Vinterspår", konstutställningar på biblioteket, bokträffar, den nya bion med möjlighet att se föreställningar från olika operascener, konserter som anordnas för alla musiksmaker både för yngre och äldre. Teaterföreställninar för små och stora. Lindeskolans elever på estetiska programmet, som ger oss sina proffsiga föreställningar. Vi som bor i kommunen erbjuds ju hur många tillfällen som helst att ta del av olika former av kultur. Och mycket av det som arrangeras lockar ju även "utsocknes" till Lindesbergs kommun.
  • Fråga 2: Ja, absolut ska kommunens invånare även i fortsättningen erbjudas ett varierat kulturutbud, något som kan passa för alla. Jag hoppas att biblioteket fortsätter att anordna föreläsningar/samtal på de orter i kommunen där det finns bibliotek. Det ska bli spännande att se hur den nya inriktningen estetik och media på estetiska programmet utvecklas och vad dessa elever kommer att kunna bidra med till kommunens kulturutbud.
  • Fråga 3: Jag citerar det som står i vårt, socialdemokraternas, valprogram 2015-2018 och jag förutsätter att vi alla som valts som ledamöter till kommunfullmäktige och de som särskilt kommer att arbeta med kulturfrågorna inom ramen för det nya tillväxtutskottet utgår från detta. "Kultur skapas underifrån och kan stödjas av politiken och samhället. Det är viktigt att hålla balans mellan stöd och bidrag å ena sidan och människors kulturuttryck å andra sidan. Kultur har alltid legat arbetarrörelsen varmt om hjärtat. Här kan människor uttrycka sig själva, sina drömmar och farhågor, sina talanger och sin samhällskritik förutom all kultur som ger goda upplevelser. Det är viktigt att skapa lika möjligheter för alla så att det är lika självklart att bidra med professionell kultur som amatörmässig och spontan. Lindesberg ska bli norra länets centrum för ungdomskultur. Tillsammans med enskilda och föreningslivet, förutom studieförbundens verksamheter, ska vi utveckla det rika utbud som redan finns idag. Kultur åt alla blir en viktig del i vår kulturpolitiska plan för kommunen.Biblioteken är centrala för människors tillgång till mötesplatser, bildning och information. Lindesbergs kommun ska säkerställa att invånarna har en bra tillgång till bibliotekets tjänster. Bokbussen är en viktigt del av bibliotekens service. Vi ska fortsätta understödja olika former av kultur både med biblioteket som utgångspunkt och kultur- och fritidsförvaltningens övriga arbete."

Christina Pettersson (C)

• Fråga 1. Om Ni med Lindesbergs kommun avser alla våra invånare, så tycker jag att det finns många små och stora grupper i våra bygder inklusive Lindesbergs stad, som är mycket aktiva och driver en mängd olika kulturella aktiviteter. För att nämna några t.ex hembygdsföreningar, studieförbund, pensionärsföreningar och musikföreningar m.m. I Löa har t.o.m. hyttlaget i Löa hytta ordnat barnteater i många år. Om ni med Lindesbergs kommun avser kommunens engagemang så kan man säga att kommunen på många sätt möjliggör dessa kulturella evenemang genom dels bl. a. musikalisk utbildning av och musikalisk stimulans för barnen vid de olika skolorna, stöd till kultur i olika studiecirklar och stödet i form av uppbyggnad av olika publika lokaler. Oavsett vad frågan gäller så tycker jag att Lindesbergs hela kommun har ett brett, levande och aktivt kulturliv.
  • Fråga 2. Absolut! En förutsättning är dock att det finns medlemmar eller kommuninvånare som vill delta och engagera sig. Förhoppningsvis finns det eldsjälar även i framtiden som vill och kan delta för att vi ska kunna behålla ett brett, levande och aktivt kulturliv runt om i Lindesbergs kommun. Det är inte alltid tillräckligt med ekonomiskt stöd.
  • Fråga 3. Kulturlivet på en ort eller i en kommun är många gånger avgörande för om orten/staden blir populär för inflyttning .Det har också en avgörande betydelse för att ”sälja” platsen till turister. Man kan kalla det för en tillväxtfaktor. Men det är viktigt att ta tillvara de boende/föreningslivets egna resurser för att utveckla kulturen och det är jag beredd att stödja liksom fortsatt föreningsstöd till olika föreningar på kulturområdet. Kulturskolan är mycket viktig för våra ungdomar.

Lillemor Bodman (M)

• Fråga 1: Ja, det tycker jag!
  • Fråga 2: Ja, allt går att utveckla, t ex så skulle vi kunna ha mer kulturaktiviteter i arenahallen.
  • Fråga 3: I moderaternas valmanifest nämner jag att jag vill jobba för ett "ungdomens hus" i Lindesberg och det nämnde jag även vid hearingen vi hade i våras! Det skulle bl a kunna vara en utveckling för kulturen i Lindesberg.

• Lindesberg