​Teaterförening i samarbete med skolor när Moliére-pjäs ges på dagtid

Torsdag 27 februari kl 13.00 ges ”Den inbillade sjuke” med MolièreEnsemblen i Lindesbergs Folkets hus. ”Vi har lyckats få till ett samarbete med både Lindeskolan och Fellingsbro folkhögskola - därför ges den på dagtid”, förklarar Mats Ericsson på Lindesbergs Riksteaterförening som arrangerar föreställningen.

”Det blir gott om elever men vi tänker oss också att några daglediga kan ta chansen att se pjäsen. Vi hade precis samma föreställning som kvällsföreställning för tre år sen. Mycket roligt och mycket uppskattat”, fortsätter Mats Ericsson.

”Den inbillade sjuke” med MolièreEnsemblen är en klassisk Molière-föreställning som med skrattets hjälp vill förändra människan.

• När: Torsdag 27 februari kl 13.00
  • Var: Folkets hus, Lindesberg
  • Biljetter: Ordinarie 200 kr, med scenpass 150 kr, ungdom under 26 år 100 kr Biljetter säljs på biblioteket 0581/811 40, på tickster.com; Överblivna biljetter säljs vid dörren.

Den inbillade sjuke är kanske den mest älskade av Molières alla komedier. I pjäsen, som kom att bli hans sista, driver han skoningslöst med sin egen hypokondri och sätter ljuset på såväl dagens som sin samtids kvacksalvare som till dyra kostnader erbjuder verkningslösa kurer och tosserier. Dramatikern driver det så långt att han låter sin hypokonder komma upp med den lysande idén att gifta bort sin dotter med en läkare för att få gratis ordinationer! Men, som i alla Molières komedier så segrar förnuftet och kärleken till slut, de dåraktiga förlöjligas och de goda belönas.”Det är komedins uppgift att med skrattets hjälp och makt förändra människorna”.

MolièreEnsemblen tar i uppsättningen av Den inbillade sjuke fasta på influenserna från Commedia dell’Arte och det resande lilla teatersällskap spelar lekfullt och djärvt med mycket fysisk komik och direktkontakt med publiken. Den inbillade sjuke är regisserad av MolièreEnsemblens konstnärliga ledare Amanda Klasa Fornhammar och medverkar gör bland andra Sara Turpin, Marcus Johansson och Maria Nilsson.

Kommande föreställningar:

Söndag 22 mars kl 16.00: VAD VI LJUGER OM NÄR VI LJUGER OM ITALIEN - MED MASTHUGGSTEATERN

• Plats: Vasselhyttans bygdegård
  • Medverkande: Åsa Bodin Karlsson, Philip Lithner
  • Längd 1 timme. Pausservering 50 kr

"Vissa familjer är mer Italien än andra. Det är bara det jag menar. Och det är inget konstigt med det, vissa är Italien och vissa är... något annat land, någon annan plats. Ni är mer en tältfamilj, är det inte så?" Masthuggsteatern presenterar en snabbkäftad komedi om lögner, bluffar och önskan att verka lite mer Italien.

• Biljetter: Ordinarie 180 kronor. Medlem Riksteatern/Bygdegården 130 kronor. Ungdom under 26 år 50 kronor Biljetter säljs på biblioteket 0581/811 40, på Tickster.com, eller bokas per telefon till Hembygdsföreningen. Överblivna biljetter säljs vid dörren.
  • Arrangeras av Lindesbergs Riksteaterförening i samarbete med Vasselhyttans bygdegårdsförening.

Lördag 25 april kl 15.00: KARTAN ÖVER OSS

• Plats: Biblioteket Lindesberg
  • En hörlursvandring om framtiden . Tag med egen telefon och hörsnäckor/hörlurar.

Framtiden kommer, snart är den här. Kartan över oss är en landsomfattande kartläggning för att förstå terrängen framför oss. Vad känner du när du tänker på framtiden? Vad händer när du rör dig genom den?

För första gången bjuder Riksteatern in till en GPS-programmerad ljudpromenad i landsomfattande format. "Kartan över oss" är en hörlursvandring genom det inre landskap som uppstår när vi försöker tänka på framtiden. Genom att besöka olika platser på den egna orten växer kartan och berättelsen. Du väljer själv väg. Spelplatsen är din hemort, där vi tillsammans ritar kartan över oss.

• Biljetter: Alla biljetter 50 kr inklusive kaffe och kaka.
  • Arrangeras av Lindesbergs Riksteaterförening i samarbete med Riksteatern.

• Örebro

Lindesbergs Riksteaterförening

070-2639866 Föreningens webbplats

​Scenkonst i Örebro län - utan Lindesbergs Riksteaterförening

”Här hittar ni aktuell repertoar från länets teaterföreningar”, skriver Lena Backlund (teaterkonsulent på Riksteatern Örebro län) i förordet till ”Scenkonst i Örebro län våren 2020”. Men Lindesbergs Riksteaterförenings program finns inte med. ”Föreningen valde att inte skicka in material - därför finns de ej med i repertoarprogrammet”, förklarar Lena Backlund.