Så vill tillväxtnämnden i Lindesberg spara för att få en budget i balans

Omstrukturering av kommunens bibliotek med fokus på effektivt personalutnyttjande, minskade lokalkostnader samt tillgänglighet. Sänkning av kommunalt bidrag till studieförbunden med 10% eller 20%. Det är några av de besparingar som tillväxtnämnden i Lindesbergs kommun vill utreda till 8 maj för att få en budget i balans.

På tillväxtnämndens sammanträde 23 april fick förvaltningschefen (Magnus Sjöberg) i uppdrag att utreda effekter och konsekvenser av de besparingar som nämnden vill göra med slutrapportering på nämndens sammanträde på onsdag 8 maj:

• En sänkning av kommunalt driftbidrag till föreningar med 10%
  • En sänkning av kommunalt bidrag till studieförbunden med 10 respektive 20%
  • Att gå ur lokalerna Linden och Kullgatan 1 - med en risk-och konsekvensanalys avseende de föreningar som idag nyttjar lokalerna och aktuell årlig driftkostnad för kommunen. Utredningen bör också ge förslag till alternativa lösningar för berörda föreningar.
  • Att genomföra en genomlysning av kommunens tre ishallar (Lindesberg, Guldsmedshyttan och Fellingsbro) avseende: Nyttjandegrad och målgrupp som nyttjar ishallarna; Kommunens nettokostnad per ishall; Behov av personella resurser; Kommande nödvändiga investeringar på kort och lång sikt; Aktuella ägarförhållanden samt eventuella borgensåtaganden; Eventuella möjligheter till alternativ drift/annan huvudman.
  • Att utreda förutsättningar för en omstrukturering av kommunens bibliotek med fokus på effektivt personalutnyttjande, minskade lokalkostnader samt tillgänglighet.
  • Att utreda möjligheterna till förändrad frekvens för grönyteskötsel med fokus på att sänka kostnader.

Läs mer i kallelse till tillväxtnämndens sammanträde 8 maj >>

...

Tillväxtnämnden har för 2024 fått ett extra anslag på 700.000 kronor för finansiering av den kommunala biografen i Lindesberg. Om ett sådant extra anslag kommer att beviljas även för kommande år kommer att beslutas av kommunstyrelsen och kommunfullmäktige i ett senare skede i budgetprocessen.

...

Källa: Protokoll från tillväxtnämndens sammanträde 23 april 2024 >>