Programmet klart för Stripadagen

Stripadagen 10 september blir en dag fylld med olika saker att göra i Stripa gruvmiljö - ett bevarat och levande industri– och kulturarv som uppmärksammas när Kulturarvsdagen firas i hela Sverige.

"Här i Stipa gruvmiljö vill vi att det ska sjuda av liv. Nu är platsen ett besöksmål med hantverk och småskaligt företagande. Grunden är lagd för att Stripa gruvmiljö ska bli ett levande kulturcenter och attraktivt besöksmål - men vi vill gärna ha fler aktörer och verksamheter", säger Rosemarie Johansson som är enhetschef för Stripa gruvmiljö inom Besök Linde AB.

Under Stripadagen - som arrangeras för första gången - kommer det bland annat att bli en skördemarknad med många marknadsstånd med lokala varor som saft, grönsaker, bröd, honung, fisk och kött.

Program för Stripadagen - lördag 10 september kl 11.00 – 16.00:

• Visningar av gruvområdet kl. 11 00, 13.00
  • Skördemarknad 11.00 – 16.00
  • Information av Mia Geijer och Jonas Jansson om Länsstyrelsens framtida satsning i området kl 13.00
  • Information om kulturväg 775 av Emy Lanemo KMV forum kl 14.00
  • Fototävling i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan på temat Kulturbyggnader - använd mobilen eller systemkamera
  • Bergslagspraliner har cafét öppet 11- 16
  • Stripabryggeriet har öppet restaurangen från 12
  • Föreningen Stripasmederna öppet 11-16
  • Karlssons Kulturverkstad öppet 11-16
  • Musikunderhållning av Strip of Stripa med bl.a.Christian Dam på scenen kl 15.

Stripadagen arrangeras av Besök Linde AB/Stripa gruvmiljö i samverkan med Karlssons Kulturverkstad, Stripabryggeriet, Bergslagspraliner och Föreningen Stripasmederna.

• Lindesberg