​Lindesbergs Filmstudio fortsätter höstterminen med finska ”Ljus i natten"

Torsdag 19 oktober kl 19 fortsätter Lindesbergs Filmstudio höstterminen med ”Ljus i natten/Toivon tuolla puolen” - ett drama från Finland i regi av Ari Kaurismäki. ”Ljus i natten” är en extrafilm som Finskt förvaltningsområde bjuder på och är öppen för alla. Filmen visas på Folkets Hus Bio i Lindesberg.

..........................

Torsdag 19 oktober kl 19.00: LJUS I NATTEN/TOIVON TUOLLA PUOLEN

Ljus i natten – trailer from Folkets Bio on Vimeo.

Regi: Ari Kaurismäki. Svensk text. Drama Finland 2017 - 1 tim 38 min

Två berättelser korsar varandra som av en händelse. Khaled, en flykting från Syrien, glider in till Helsingfors som fripassagerare på ett fartyg för att söka asyl. Handelsresande Wikström lämnar sin alkoholiserade hustru, säljer sitt skjortlager och satsar alla pengarna på poker. Han öppnar restaurang och anställer Khaled som diskare. Ett litet ögonblick av solsken som inte nödvändigtvis leder fram till ett lyckligt slut.

Ljus i natten (Toivon tuolla puolen, The Other Side of Hope) hade sin internationella premiär på filmfestivalen i Berlin 2017 och Aki Kaurismäki vann då Silverbjörnen för Bästa regi.

........................................................

Lindesbergs Filmstudio lockar många till Folkets Hus Bio

Lindesbergs Filmstudio fortsätter att locka många medlemmar till Folkets Hus Bio i Lindesberg. Senaste filmen ”Päron och lavendel” lockade 123 besökare. Och medlemmarna är nöjda med filmerna som visas. Senaste filmen ”Päron och lavendel” fick 4,4 i betyg av 5 möjliga - precis samma höga betyg som medlemmarna gett tidigare filmer i höst: ”Citizen Schein” och ”Manchester by the Sea”.

Ett medlemskap i Lindesbergs Filmstudio ger tillträde till sju filmstudiofilmer och en finsk extrafilm på Folkets Hus Bio i Lindesberg. Hösten 2017 kostar ett medlemskap 250 kr för vuxen och 150 kr för ungdom/vuxenstuderande.

Observera att Lindesbergs Filmstudio måste byta datum för de två sista filmerna: ”Paulina” visas torsdag 30 november (inte 28 november) och ”En alldeles särskild dag” visas tisdag 12 december (inte 14 december).

Höstterminens filmer som visas av Lindesbergs Filmstudio.

• Lindesberg

Lindesbergs Filmstudio

En del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) lindesberg.filmstudio.se

Höstterminens filmprogram för Lindesbergs Filmstudio

Lindesbergs Filmstudio presenterar höstterminen 2017 åtta filmer på Folkets Hus Bio i Lindesberg: CITIZEN SCHEIN (5 september), MANCHESTER BY THE SEA (21 september), PÄRON OCH LAVENDEL (3 oktober), LJUS I NATTEN/TOIVON TUOLLA PUOLEN (19 oktober), PERSEPOLIS (31 oktober), AQUARIUS (16 november), PAULINA (28 november) och EN ALLDELES SÄRSKILD DAG (14 december).