Bengt Storbacka (S) om Michelsonska: Rätt att riva - men behåll fasaden

"Det var rätt att ge fastighetsägaren rätt att riva Michelsonska huset i Lindesberg - men behåll väggen/hörnet mot Kristinavägen-Smedjegatan så det känns som att huset finns kvar", skriver Bengt Storbacka (S) - oppositionsråd i Lindesbergs kommun: "Det finns många bra exempel på hur fint det kan bli när gammalt möter nytt. Kanske värt att undersöka!"

Detta är en debattartikel av Bengt Storbacka (S) - oppositionsråd i Lindesbergs kommun:

Det var rätt beslut att ge plats för ett nytt hus - men kan väggen/hörnet mot Kristinavägen-Smedjegatan på Michelsonska huset bevaras? Som en fasad så det känns som att huset finns där… Bakom fasaden kan det nya huset som exploatören vill bygga, få torna upp sig. Det kan bli en fin kompromiss.

När du t ex kliver ut från Systembolaget eller Kurts herrmode så har du i ögonhöjd, känslan att huset står där. När du går norrut på Kristinavägen kan du i gatuhöjd glädjas åt en gammal byggnad samtidigt som du ser det nya huset när du lyfter blicken.

Genom att behålla hörnet finns huset kvar på sätt och vis. Det finns där som en del i stadsbilden samtidigt som fler bostäder tillgängliggörs. I fasadens fönster kan t ex konst, historiska föremål mm, ställas ut i olika tillfälliga utställningar. Kanske kommunens kulturenhet kan sköta bytet av utställningar?

Huset blir kvar i gatubilden och smiter du runt hörnet kan du kliva in i ett nybyggt hus. Så görs i många städer. Det gamla finns kvar i stadsbilden och ger samtidigt plats för framtiden.

Frågan är vad det kostar och vem som betalar. Det kanske kan vara något för exploatör, hembygdsförening och andra att fundera över. Finns pengar hos Boverket, Sparbanksstiftelsen eller andra fonder? Kan hembygdsföreningen göra en insats här i att hitta finansiering för att stötta exploatören? Finns det någon byggnadskulturpeng att söka?

Bengt Storbacka, Oppositionsråd (S)

• Örebro