​Arrangörer, aktörer och konstnärer får krisstöd

Kulturrådet och Konstnärsnämnden har fördelat sina respektive stödpaket till kulturen varav 14 arrangörer och aktörer i Örebro län får totalt 2,7 miljoner kronor från Kulturrådet och 14 konstnärer i Örebro län får totalt 575.000 kr från Konstnärsnämnden.

Kulturrådet har fördelat den andra delen av stödpaketet till kulturen (på belopp över 100.000 kronor) där 699 arrangörer och aktörer får dela på drygt 247 miljoner kronor. I Örebro län får 14 arrangörer och aktörer totalt 2,7 miljoner kronor.

Fotografiska, Falkenbergsrevyn, Junibacken, Tom Tits, Rackstadmuseet, Backåkra, Liseberg, Teater Galeasen, Cirkus Brazil Jack, Jazzföreningen Nefertiti, Orphei Drängar och Lasse Stefanz är några av de 669 som har fått bifall på sina ansökningar om krisstöd för intäktsbortfall eller merkostnader på grund av coronapandemin.

Följande arrangörer och aktörer i Örebro län har beviljats krisstöd från Kulturrådet:

• Another Level AB : 365.600 kr
  • Dahlin O & G Music Productions AB : 117.300 kr
  • Daniel Kane Magic Production AB : 176.300 kr
  • Frimurarholmen AB : 34.900 kr
  • Föreningen Folkets Park u p a i Örebro, Brunnsparken : 216.900 kr
  • Hotell Alfred Nobel : 131.300 kr
  • JME Music AB : 191.100 kr
  • Karlskoga Konsertförening : 131.600 kr
  • Kulturaktiebolaget : 331.900 kr
  • Lerbäcks Teater AB : 328.100 kr
  • Loön show AB : 370.700 kr
  • Smash Into Pieces Ab : 102.000 kr
  • Spångberg Musik AB : 150.100 kr
  • Wyse Relations AB : 180.700 kr

Läs mer: Kulturrådets krisstöd till stora arrangörer och aktörer >>

Läs mer: Beviljade bidrag inom stödpaketet till kulturen, andra beslutet >>

Kulturrådets första del av stödpaketet till kulturen (ansökningar upp till 100.000 kronor) får aktörer bidrag för kulturevenemang som har ställts in eller skjutits upp med anledning av spridningen av sjukdomen covid-19 får bland annat Frövifors Papersbruksmuseum, Scenbilden Fritzell AB och Ullersäters bygdegårdsförening bidrag. Läs mer på lindekultur.se >>

...

Konstnärsnämndens krisstipendier till konstnärer

Konstnärsnämnden har beviljat totalt 1.937 konstnärer krisstipendier - däribland 14 konstnärer i Örebro län som får dela på totalt 575.000 kronor. Totalt inkom 3.324 ansökningar - men de medel som Konstnärsnämnden har fått av regeringen att fördela i krisstipendier räckte inte till varför prioriteringar har gjorts utifrån ekonomiskt behov och omfattning av konstnärlig verksamhet.

Konstnärsnämndens krisstipendier är en del av regeringens krisstöd till konst och kultur. Syftet med krisstödet är att kompensera för yrkesverksamma konstnärers intäktsbortfall till följd av utebliven ersättning i samband med inställda konstnärliga uppdrag som var planerade perioden 12 mars - 31 augusti 2020.

Följande konstnärer i Örebro län har beviljats krisstipendier:

• Maline (Nordin) Ardesjö - textilkonstnär (Nora) : 50.000 kr
  • Giovanna Aguirre Davila - bildkonstnär (Örebroi) : 50.000 kr
  • Joakim Arenius - musiker/komponist (Örebro) : 50.000 kr
  • Joacim Backman - musiker (Örebro) : 50.000 kr
  • Johan Elander - musiker (Örebro) : 50.000 kr
  • Johan Christopher Gothnier - musiker (Örebro) : 50.000 kr
  • Daniel Grossfurtner - teater (Örebro) : 50.000 kr
  • Pelle Hellström - musiker/komponist (Örebro) : 15.000 kr
  • Jasmine Khatib-Nia - musiker/komponist (Örebro) : 15.000 kr
  • Patrik Lindberg - bildkonstnär (Örebro) : 30.000 kr
  • Andreas Lockström - musiker (Örebro) : 50.000 kr
  • Lena Photography - fotograf (Örebro) : 50.000 kr
  • Gaianeh Pilossian - musiker (Örebro) : 50.000 kr
  • Tobias Ström - teater (Örebro) : 15.000 kr

Läs mer: Konstnärsnämndens krisstipendier beslutade >>

Läs mer: Listan över beviljade krisstipendier >>

• Örebro

​Museum och bygdegårdsförening i Lindesberg får del av Kulturrådets stödpaket

Kulturrådet har gjort den första delen av stödpaketet till kulturen på totalt cirka 21 miljoner kronor som omfattar ansökningar upp till 100.000 kronor. Bland de aktörer som får bidrag för kulturevenemang som har ställts in eller skjutits upp med anledning av spridningen av sjukdomen covid-19 finns bland annat Frövifors Papersbruksmuseum, Scenbilden Fritzell AB och Ullersäters bygdegårdsförening.

Så söks regionala ​corona-stödet till kulturområdet

Region Örebro läns kulturnämnd avsätter 1,5 miljoner kronor för att hjälpa länets kulturaktörer att klara sig genom den kris som coronaviruset medför. Eftersom situationen är akut och stöd behövs så snart som möjligt är ansökningsperioderna korta. Ansökningarna handläggs under sommaren 2020.

Kulturlivet drabbas hårt av corona-pandemin

Kulturskapare, kulturföretag, studieförbund och föreningar har drabbats hårt av inkomstbortfall och merkostnader på grund av coronapandemin. Det visar delresultatet av den kartläggning som Region Örebro län genomfört med kulturaktörer i länet.