Historien om Småland är framgångsrik på Youtube. Varje tisdag fram till 1 oktober släpps ett nytt avsnitt.

Historien om Småland gör succé igen

Nu släpper Kulturparken Småland vårens succéföreläsningarna på Youtube. Första avsnittet i "Historien om Småland" med arkeolog Åsa Alering har redan under första veckan fått över 5.000 streams.

- Smålands museum har haft framgång med poddar och videoguidningar tidigare, men det här överträffar alla förväntningar, säger Petter Ericsson, enhetschef program och kommunikation Kulturparken Småland.

I våras genomförde Smålands museum föreläsningsserien "Historien om Småland". Fem föreläsningar som berättade om länets historia från forntid fram till 1930-talets mellankrigstid. Det var utsålt och extra föreställningar inför en sammanlagd publik på 1600 personer. Samtliga föreläsningar spelades in och har nu släppts på Kulturparken Smålands Youtube-kanal.

- Dels är det kul att föreläsningarna nu blir tillgängliga för de som inte hade möjlighet att besöka Utvandrarnas hus i våras, men också mycket glädjande att intresset för länets kulturhistoria är så starkt, säger Petter Ericsson.

Det kommer ett nytt avsnitt på Kulturparken Smålands Youtube-kanal varje tisdag kl 17.00 fram till och med den 1 oktober. Samtliga avsnitt är textade.

Följande avsnitt finns i serien "Historien om Småland":

Forntid med arkeolog Åsa Alering, publicerad tisd 3 september

Från Sigfrid till Dacke med historiker Olle Larsson, publicerad tisd 10 september

Kronoberg under stormaktstid, med historiker Håkan Nordmark, publiceras tisd 17 september

1700-talets Kronoberg, med författare Ida Andersen, publiceras tisd 24 september

Från tidig industrialisering till mellankrigstid, med Lennart Johansson docent i historia och länsmuseichef, publiceras tisd 1 oktober

Ida Sandborg