Hack4history - ett event där programmerare eller problemlösare från hela landet träffas för att lösa problem.

Hackathon på Utvandrarnas hus i Växjö - Artificial Intelligence som hjälp för historiska arkiv

Hur fångar man informationen i tusentals timmar av intervjuer med svensk-amerikaner, inspelade på kassettband under 1900-talet? Och hur gör man materialet strukturerat och sökbart?

Stiftelsen Svenska Emigrantinstitutet arbetar med arkivmaterial och litteratur om den svenska emigrationsepoken. Stiftelsen finns i Utvandrarnas hus i Växjö och är en del av paraplyorganisationen Kulturparken Småland.

Just nu pågår en satsning för göra unikt arkivmaterial mer tillgängligt för forskare och allmänhet med hjälp av AI. De AI-modeller som finns tillgängliga behöver anpassas och utvecklas för att fungera på den här typen av material. Här samarbetar Kulturparken Småland tillsammans med bland annat Linnéuniversitetet.

Tillsammans bjuder vi nu in till ett hackathon - ett event där programmerare eller problemlösare från hela landet träffas för att lösa problem.

Eventet går av stapel tisdagen den 10 september 2024 på Utvandrarnas hus i Växjö och pågår mellan 9.30 och 22.00.

Pressfrågor och kontakt:

Alexandra Stiernspetz Nylén, Kulturparken Småland, avdelningschef kulturmiljö och forskning

alexandra.nylen@kulturparkensmaland.se Tele: 0470-70 42 04

Daniel Ocic Ihrmark, Linnéuniversitetet, universitetslektor, institutionen för kulturvetenskaper

daniel.o.sundberg@lnu.se