Samlingen av ägodelar från operasångerskan Christina Nilsson kan nu ses i sin helhet på Kulturarvscentrum Småland i Växjö

Öppet hus - fira Kulturarvscentrums 10-årsjubileum!

Välkommen till Öppet hus och 10-årsjubileum för Kulturarvscentrum Småland, onsdag 4 september kl 17.00. Kom och fira med oss!

Invigning och visning av det nya magasinet, presentation av Smålands museums höstprogram, samt biljettsläpp till föreläsningar och evenemang.

Dörrarna öppnas kl 17.00.

17.10 Öppning och nyinvigning av magasinet. Björn Arvfidsson, chef samlingsavdelningen Kulturparken Småland, hälsar välkomna. Följ med bakom kulisserna till museets samlingar. Omgestaltningen av magasinet gör att fler samlingar och föremål nu kan upptäckas i en spännande miljö. Löpande guidningar under hela kvällen.

18.00 Lennart Johansson, VD Kulturparken Småland, berättar om Kulturarvscentrums första tio år.

18.15. Presentation av höstens utställningar och program på Smålands museum och Utvandrarnas hus. Passa på att köpa biljett till höstens föreläsningar redan under kvällen. "Early Bird-biljetter" säljs till halva priset.

20.00 Kvällen avslutas.

Växjö kommunarkiv deltar under kvällen och visar arkivmaterial.

Om Kulturarvscentrum:

Kulturarvscentrum Småland invigdes för tio år sedan. Det var då ett unikt projekt att sammanför både föremålssamlingar och arkiv under ett och samma tak. Beslutet var framsynt och har tryggat länets kulturarv på ett sätt som fortfarande väcker nyfikenhet och beundran i museisverige.

Var: Kulturarvscentrum Småland, Sandvägen 15, Växjö

När: onsdag 4 september, kl 17.00 - 20.00

Fri entré under hela kvällen.

Ida Sandborg