Höstens program på Smålands museum: Boka-tidigt-rabatt till och med söndag

Höstens program på Smålands museum: Boka-tidigt-rabatt till och med söndag

Nu startar höstterminen på Smålands museum. Här presenterar vi vad som är på gång hos oss! Är du snabb med att boka så har du 50% rabatt på allt till och med söndag 8 september med koden "EARLYBIRD".
Missa inte fortsättningen på vårens succé "Historien om Småland". Redan nu på onsdag ger glasantikvarie Björn Arfvidsson föreläsningen "Historien om Småland - Kronoberg och glaset".

Programpunkter i urval:

Onsd 11/9 Historien om Småland – Kronoberg och glaset
Historien om Småland fortsätter med föreläsningar om det som har präglat Kronoberg genom tiderna. Denna kväll berättar glasantikvarie Björn Arfvidsson om hur och varför glasbruken hamnade i Kronoberg. En berättelse om ett glasrike som sträcker sig från tidigt 1600-tal, via storhetstiden under 1900-talet och fram till våra dagar.
Tid och plats: Utvandrarnas hus, kl 18.00.
Entré: 100 kr. https://www.kulturparkensmalan...

Onsd 18/9 Bitte Hammargren: Turkiet 100 år - Drama utan slut
Landet Turkiet och dess president Erdoğan har flitigt förekommit i svensk nyhetsmedia under de senaste åren. Bitte Hammargren har bevakat Turkiet och Mellanöstern sedan 1990-talet. Till Smålands museum kommer hon för att berätta om den turkiska republikens historia och Erdogans resa till makten.
Tid och plats: Orgelsalen, Smålands museum, kl 18.00.
Entré: 100 kr. https://www.kulturparkensmalan...

Torsd 19/9 Kaffe och konst!
Dagvisning av aktuella konstutställningar på Smålands museum under ledning av konstvetare Emma Schmidt. Efter visningen finns det tid för kaffe och samtal. Idag tittar vi närmare på utställningen "There is a song in everything", av glaskonstnär Lotta Söder och fotograf Malin Gezelius. Kaffe och fikabröd ingår i biljettpriset.
Tid och plats: Smålands museum, kl 13.30.
Entré: 80 kr. Bokas via https://www.kulturparkensmalan...

Lörd 21/9 Museiklubben
Workshop med inspiration från naturen tillsammans med Cecilia från Hemslöjden Kronoberg. Vi börjar med att titta på museets utställning Avtryck och färg från växter och svampar. För dig mellan 7–12 år.
Tid och plats: Smålands museum, kl 11.00.
Entré: 40 kr. Bokas via https://www.kulturparkensmalan...

Onsd 25/9 Dag Blank - Vart är USA på väg?

Dag Blanck, professor i nordamerikanska studier i Uppsala och flitigt förekommande i media som kommentator till amerikanska valet, kommer till Utvandrarnas hus för att bena ut några utvecklingslinjer i det moderna Amerikas historia.
Tid och plats: Utvandrarnas hus, kl 18.00.
Entré: 60 kr. Inget förköp, biljett köps på plats. (ingår ej i boka-tidigt-rabatten).
HISTORISKA FÖRENINGEN I KRONOBERG I SAMARBETE MED KULTURPARKEN SMÅLAND

Onsd 23/10 Elisabeth Åsbrink
Gloria Ray var fjorton år när hon stoppades av vita soldater från att börja på Little Rock Central High School i Arkansas. Året var 1957 och delstatens guvernör vägrade att låta henne och ytterligare åtta svarta ungdomar att ta steget in på den helvita skolan. Händelsen blev en världsnyhet och president Eisenhower tvingades skicka elittrupper för att eskortera ungdomarna till skolan, som skydd mot vita rasister. Elisabeth Åsbrink berättar om människorättskämpen som senare kom att hamna i Sverige.
Tid och plats: Smålands museum, kl 18.00.
Entré: 120 kr. Biljetter via https://www.kulturparkensmalan...

Programmet i sin helhet hittar du här: https://www.kulturparkensmalan...

Boka-tidigt-rabatt

Boka din nu direkt. Fram till och med söndag 9 september betalar du halva priset på föreläsningar och evenemang. Vid bokningen klickar du "Jag vill använda kampanjkod" och sedan skriver du koden "EARLYBIRD".

Biljetter kan också köpas i receptionen på Smålands museum under ordinarie öppettider.

Välkommen till en spännande höst på Smålands museum, Utvandrarnas hus och Kulturarvscentrum Småland!

Ida Sandborg