Elisabeth Åsbrink föreläser på Smålands museum, onsdag 23 oktober kl 18.00. Hon är aktuell med boken "Gloria. I rasismens skugga"

Bokaktuella Elisabeth Åsbrink gästar Smålands museum

Bokaktuella Elisabeth Åsbrink återvänder till Växjö och Smålands museum onsdag 23 oktober. Hennes senaste bok "Gloria. I rasismens skugga" har fått strålande recensioner och Åsbrink har tillsammans med Gloria Ray Karlmark flitigt förekommit i media och nu senast på Bokmässan i Göteborg. Elisabeth Åsbrinks tidigare föreläsningar på Smålands museum har varit utsålda, så passa på att skaffa din biljett redan idag. Du bokar din biljett på www.kulturparkensmaland.se

Om boken "Gloria. I rasismens skugga"

Gloria Ray var fjorton år när hon stoppades av vita soldater från att börja på Little Rock Central High School i Arkansas. Året var 1957 och delstatens guvernör vägrade att låta henne och ytterligare åtta svarta ung­domar att ta steget in på den helvita skolan. Händelsen blev en världsnyhet och president Eisenhower tvingades skicka elittrupper för att eskortera ungdomarna till skolan, som skydd mot vita rasister. Elisabeth Åsbrink berättar om människorättskämpen som senare kom att hamna i Sverige.

Pressröster:

Svenska Dagbladet, Dick Harrison

”´Gloria. I rasimens skugga’ formar sig till en på mer än ett sätt djupt personlig berättelse, skapad som ett parallellt narrativ där de båda medförfattarna turas om att redogöra för det förflutna. Elisabeth Åsbrink återkommer ofta till sin egen släkts historia, med dess blott alltför många exempel på europeiska nutidstragedier. Förintelsen hänger som en lika tung skugga över boken som den amerikanska rasismen, och Åsbrink ger uttryckliga exempel på hur nazisterna inspirerades av sydstatarna. Allt sammantaget utgör därmed boken en svårglömd illustration av 1900-talets värsta nattsidor, därtill föredömligt välskriven.”

Dagens Nyheter, Jenny Aschenbrenner

”Gloria” är både upplysande och drabbande och Elisabeth Åsbrink för sin läsare med fast hand genom snårskogen av
historiska fakta, spekulationer och åsikter. Men framför allt är det människorna som träder fram i full styrka och sårbarhet.
Gloria Ray Karlmark förstås, men även några av de andra i Little Rock Nine,

SVT Play. Se Elisabeth Åsbrink och Gloria Ray Karlmark medverka i SVT:s Go´kväll: https://www.svtplay.se/video/8...

Vad: Föreläsning med Elisabeth Åsbrink. Gloria. I rasismens skugga

Var: Smålands museum, Orgelsalen

När: Onsdag 23 oktober kl 18.00.

Biljett: 120 kr. Förköp via kulturparkensmaland.se och i receptionen på Smålands musuem

Ida Sandborg