Utställningen Rigid Room av konstnären Niels Munk Plum öppnar fredag 14 april

Utställningen Rigid Room av konstnären Niels Munk Plum öppnar fredag 14 april

Ny konstväxling på Odenplans tunnelbanestation

Den 14 april 2023 öppnar utställningen ”Rigid Room” av den köpenhamnsbaserade konstnären Niels Munk Plum. Han tog examen från Malmö Konsthögskola 2022. Utställningen pågår fram till 2 juli 2023 och ingår i SL:s satsning på konst i tunnelbanan: konstväxlingar.

För press
Det finns möjlighet att träffa konstnären inne i montern fredag 14 april efter överenskommelse: press.kultur@regionstockholm.se.

Utblick mot nya kunskapshorisonter

Stora färgglada skulpturer i form av symboler fyller den glasade montern, här och var finns spelkort utspridda. Tillsammans bildar objekten en möjlighet att navigera på okänd mark. Poängen för Plum är att öppna upp för och guida oss i de ögonblick vi står inför ny kunskap, innan vi har hunnit sortera den. ”Att lära sig något är att skulptera det okända till en igenkänningsbar form” menar konstnären.

Niels Munk Plum (född 1992) arbetar ofta med performance i kombination med skulptur och text. Plum vill skapa en social plats genom utställningen där oväntade utbyten kan ske mellan publiken, konsten och konstnären. Han vill lägga vikt på publikens medskapande och inte utgå från publiken som enbart mottagare av ett visuellt eller estetiskt intryck. Plum ser konsten som en spegel och en handling. Konsten är en dialog, något som skapar en relation.

Plats för konst av unga konstnärer

I montern på Odenplans tunnelbanestation visas verk av nyligen utexaminerade konstnärer från Sveriges och Nordens konst- och designhögskolor. Här visas konst i många olika former: video, skulptur, installationer, mode, smyckeskonst, design med mera. Utställningsverksamheten har pågått sedan 1996. Under ett år visas upp till fyra utställningar i montern. Hittills har över 100 konstnärer visats här. Konstrådgivare för perioden 22/23 är Paola Zamora. Utställningarna är ett samarbete mellan SL och kulturförvaltningen som projektleder konstväxlingar - konst av nu levande konstnärer på sju stationer i tunnelbanan.

Länk till webbsidan om Konstväxlingar

Region Stockholm