Stort intresse för kultursatsningen för asylsökande

Stort intresse för kultursatsningen för asylsökande

På tre veckor fick Stockholms läns landstings kulturförvaltning in över hundra intresseanmälningar till satsningen Kultur för asylsökande. Insatsen syftar till att skapa ett bra asylmottagande med hjälp av länets bildningsväsende och kultur- och föreningsliv. Nu fördelas 3,5 miljoner till projekt som kommer att genomföras runtom i regionen från december till och med februari.

Det är många som engagerat sig i landstingets satsning Kultur för asylsökande. Den vänder sig till länets scenkonstaktörer, idrottsföreningar, länskulturfunktioner och studieförbund för att skapa ett bra mottagande för barn och vuxna som flytt undan krig och förtryck. Detta genom att erbjuda mötesplatser och aktiviteter i regionen som bidrar till delaktighet och igenkännande.

Av de 104 intresseanmälningarna som kommit in har 37 projekt beviljats stöd. Det är alltifrån interaktiva musik- och teaterframträdanden till idrottsaktiviteter där man erbjuds motion och gemenskap samt workshops inom film, dans, slöjd, cirkus, litteratur och bildkonst där man får ge utlopp för sin kreativitet, umgås och utbyta erfarenheter. Men också projekt som syftar till att nyanlända kulturskapare ska få kontakt med andra utövare inom sitt fält.

- Det känns fantastiskt roligt att vi på kort tid fått in så många intressanta projekt. Vi hoppas att denna bredd av aktiviteter kommer att skapa möjligheter för värdefulla möten runtom i länet, säger kulturförvaltningens chef Eva Bergquist.

Mer information om vår satsning Kultur för asylsökande och vilka som beviljats stöd finns på kulturförvaltningens webbplats www.kultur.sll.se.

Du vet väl om att kulturförvaltningen har en facebooksida? Där kan du följa vad som händer inom vår verksamhet: facebook.com/Kulturforvaltningen

Bild: Cirkus Cirkörs projekt Cirkus de luxe riktar sig till vuxna och barn ute på asylboenden i länet och innehåller en fartfylld och humoristisk show samt en workshop där man får pröva på nycirkus själv. På bilden testar barnen parakrobatik. Foto: Linnea Arbab Svensson.