Syntolkning: Vindpinat träd som lutar åt ett håll med knotiga grenar. Vid stammen en bit upp ett tygstycke och bladverk

Ny konst på Mariatorgets tunnelbanestation: Finländsk fotograf öppnar sagovärldar

Shelter av Riitta Päiväläinen

Mariatorget | mars 2021 - mars 2022

Finländsk fotograf öppnar sagovärldar på Mariatorgets tunnelbanestation

Under 1 år från mitten av mars visas ny utställning inom ramen för Konstväxlingar på Mariatorgets tunnelbanestation. Det är den finländska konstnären Riitta Päiväläinens fotografier som visas.

Fotoserien ”Shelter” erbjuder tunnelbaneresenärer möjligheten att för en stund uppleva en annan verklighet, kanske ett sagoland? Riitta Päiväläinen skildrar stillsamma landskap med mystiska textila bon i trädtoppar och bland sanddynor.

"Naturen är som en lekplats för mig, den bjuder in mig att drömma och skapa”, berättar Riitta Päiväläinen. Bilderna påminner om barnets skogsäventyr, kojor och fantasivärldar. De gåtfulla och vackra landskapen är hennes utgångspunkt, men fokus i bilderna är de textila installationer som skapas för platsen.

Landskap har uppskattats genom konsthistorien och Päiväläinens fotografier har släktskap med måleri från 1800-talet som skildrar fornnordiska sagomotiv eller som fokuserar på naturens inneboende dramatik. Men de är samtidigt helt unika i sitt slag. Hennes bilder och motivval kan uppfattas som romantiska, samtidigt som de förmedlar något som är övergivet och skört. Berättelsen skapas hos betraktaren som kanske ser en saga i bilden men där finns även andra tolkningsmöjligheter.

Shelter betyder skydd. Päiväläinens  textila skapelser kan tänkas skänka trygghet från nattens mörker, naturens krafter eller något annat.

OM KONSTNÄREN

Riitta Päiväläinen (f. 1969) bor och verkar i Finland och examinerades från Högskolan för konst, design och arkitektur vid Aalto-universitetet i Helsingfors 2002. Hon har sedan dess utforskat sin omgivning genom fotografi och ställt ut sina bilder runtom i världen.

OM KONSTVÄXLINGAR PÅ MARIATORGET

På Mariatorgets tunnelbanestation presenterar Region Stockholm utställningar med fotografi som skiftar en gång per år. Här har flera svenska och internationella fotografer presenterat soloutställningar som tillsammans visar på mediets angelägenhet och mångsidighet.

OM KONSTVÄXLINGAR

Konstväxlingar är tillfälliga utställningar på sju stationer i Stockholms tunnelbana där väletablerade och unga konstnärskap möter här en stor publik. Vi får ta del av konst som stimulerar fantasin och erbjuder eftertanke och visuella upplevelser. Verken som visas kan till exempel vara teckning, måleri, foto och video och ger tillsammans en bred bild av hur den samtida konsten ser ut och vad som engagerar dagens konstnärer.

Med anledning av ny regionala rekommendationer, då Region Stockholm och SL avråder från ej nödvändiga resor i kollektivtrafiken och uppmuntrar till användning av munskydd alla tider, publiceras ett antal filmer om Konstväxlingar som publiceras på kulturförvaltningens webbplats och på Facebook.