På Kolla kultur får deltagarna bland annat lära sig hur man skapar spelbara musikinstrument av skrot.

Kulturutbudet för unga presenteras 7-8 september i Nacka

Kolla kultur är gratis och vänder sig till alla som arbetar inom förskolan, grundskolan och gymnasiet. Målgruppen är inte minst kulturombuden, rektorerna och andra som har mandat att avgöra vilka kulturarrangemang skolorna ska satsa på. Onsdagen den 7 september är programmet inriktat på förskolan och de lägre årskurserna. Torsdagen den 8 september handlar det om de högre årskurserna och gymnasiet.

Bakom arrangemanget står Stockholms stad och Stockholms läns landsting. Under Kolla kultur kommer Eva Bergquist, chef för Kulturförvaltningen Stockholms läns landsting, att samtala om länets och stadens kulturpolitik för unga.

- Kulturen har en förmåga att skapa gemensamma rum, ge nya perspektiv och en förståelse för nya världar som är oerhört värdefull i såväl formella som informella lärandeprocesser, säger Eva Bergquist.

Under hela Kolla kultur pågår program i flera lokaler samtidigt inom områdena film, slöjd, bildkonst, litteratur, kulturarv och scenkonst.

Några exempel ur programinnehållet:

• Jordi Almeida, skådespelare och lärare på Sturebyskolan i spanska och engelska, om hur man kan arbeta med kroppen i språkundervisningen för att med rytm och rörelse förbättra sina elevers muntliga språkkunskaper.
  • Anette Andersson och Anna Wennergren, grundare av Artikel 31, om konsten som verktyg för att föra ett demokratiskt samtal oavsett praktiska färdigheter och teoretisk kunskap.
  • Hur man med skrot bygger musikinstrument som faktiskt går att spela på.

Robert Olsson, kulturdirektör, Stockholms stad:

- När kulturen samverkar med förskola och skola uppstår en unik möjlighet att säkra barns och ungdomars rätt till kulturell delaktighet och eget skapande. Kolla Kultur är därför en viktig mötesplats för att lyfta kulturens roll i barns utveckling.

Hela programmet hittar du på:

Pedagog Stockholms webbplats där du också anmäler dig.

Du vet väl om att kulturförvaltningen har en facebooksida? Där kan du också följa vad som händer inom vår verksamhet: facebook.com/Kulturforvaltningen

Kulturförvaltningen Stockholms läns landsting
www.kultur.sll.se