Kultursatsningen för asylsökande fortsätter

Kultursatsningen för asylsökande fortsätter

I vintras satsade Stockholms läns landsting 3,5 miljoner kronor för att bidra till ett bra asylmottagande i Stockholmsregionen med hjälp av länets bildningsväsende och kultur- och föreningsliv. Nu satsas ytterligare 1,3 miljoner för en fortsättning på satsningen.

Det blev många lyckade projekt inom ramen för landstingets satsning Kultur för asylsökande. Satsningen vände sig till länets scenkonstaktörer, idrottsföreningar, länskulturfunktioner och studieförbund för att erbjuda olika former av mötesplatser och aktiviteter för barn och vuxna som flytt undan krig och förtryck. Detta för att bidra till delaktighet och igenkännande.

Projekten som pågick under vintern 2015/2016 innehöll alltifrån interaktiva musik- och teaterframträdanden till idrottsaktiviteter där man erbjöds motion och gemenskap samt workshops inom film, dans, slöjd, cirkus, litteratur och bildkonst i syfte att skapa sammanhang, utbyta erfarenheter och ge utlopp för den egna kreativiteten. Ett par av projekten syftade även till att nyanlända kulturskapare skulle få kontakt med andra utövare inom sitt fält.

- Det fanns ett stort intresse från länets kultur- och föreningsliv och bildningsväsende för att på olika sätt bidra till ett bra mottagande i Stockholmsregionen för dem som flytt sina hemländer. Flera av organisationerna som beviljats projektmedel har också berättat om den positiva respons de fått från nyanlända och om värdefulla kontakter på asylboenden som de skulle vilja fortsätta samarbeta med. Det är mycket glädjande att vi nu kommer att kunna erbjuda en fortsättning på satsningen, säger kulturförvaltningens chef Eva Bergquist.

Projektmedel inom ramen för satsningen Kultur för asylsökande kommer att bli sökbart i augusti 2016.

Några korta fakta

September 2015

• Till följd av den stora flyktingtillströmningen till Stockholmsregionen får kulturförvaltningen i uppdrag av kulturnämnden att utreda möjligheterna för att genomföra en särskild satsning för asylsökande under hösten. Satsningen ska ske inom ramen för ordinarie uppdrag och anslag.

Oktober 2015

• 3,5 miljoner reserveras för insatsen Kultur för asylsökande som syftar till att skapa ett bra asylmottagande med hjälp av länets bildningsväsende och kultur- och föreningsliv: scenkonstaktörer, länskulturfunktioner, studieförbund och idrottsföreningar.
  • Medlen ska fördelas till projekt som erbjuder mötesplatser och aktiviteter i regionen som bidrar till delaktighet och igenkännande.

November 2015

• Kulturförvaltningen får in över hundra intresseanmälningar på tre veckor – närmare 40 beviljas stöd.

December 2015 – Februari 2016

• Projekten genomförs runtom i länet under perioden december 2015 till februari 2016.

April 2016

• Kulturnämnden beviljar kulturförvaltningens förslag om att avsätta 1,3 miljoner för att fortsätta insatsen.

Augusti 2016

• En ny ansökningsomgång påbörjas för satsningen Kultur för asylsökande.

Du vet väl om att kulturförvaltningen har en facebooksida? Där kan du följa vad som händer inom vår verksamhet: facebook.com/Kulturforvaltningen

Bild: Historieberättarna var en av organisationerna som fick projektmedel inom ramen för landstingets satsning Kultur för asylsökande i vintras. De arrangerade workshops på asylboenden i länet där barn och unga fick skapa animerade filmer med hjälp av kameror/ipads. Filmerna utgjordes av de historier, tankar och känslor som barnen gav uttryck för med inspiration från en väska full med spännande material. Filmerna planeras nu att visas på olika platser i Stockholm, bland annat på Filmcentrums biograf, Rinkeby bibliotek och Cirkeln ABF Stockholm. Foto: Historieberättarna.