Ungdomar som arbetar med film inom ramen för landstingets kultursommarjobbsatsning är ute på ett filmuppdrag på Södermalm. Foto: Jessica Karlsson.

Unga genomför företagsidéer inom kultursektorn

TEMA: Kultursommarjobb. Film Stockholm deltar i landstingets satsning på sommarjobb för länets unga. Några ungdomar från olika delar av länet har fått genomföra företagsidéer inom kultursektorn under handledning av proffs, medan andra har fått göra reportage eller kortfilm.

Stockholms läns landsting erbjuder i sommar över 160 kultursommarjobb till ungdomar i länet i åldern 16-18 år inom konstområdena slöjd, dans, musik och film, i samarbete med kommuner och länskulturfunktioner. Detta i syfte att inspirera till framtida jobb inom den kulturella och kreativa sektorn och utveckla länets kulturliv.

Film Stockholm tar till exempel emot och handleder 79 ungdomar från kommunerna Järfälla, Nacka, Botkyrka, Haninge, Österåker, Värmdö och Stockholms stads stadsdelar Hässelby-Vällingby, Rinkeby-Kista, Skärholmen och Södermalm, under tre olika perioder i sommar. Alla får en introduktion i foto- och reportageteknik och filmberättandets grunder men i övrigt ser filmsommarjobben lite olika ut.

- De som arbetade under den första perioden har genomfört egna företagsidéer med en tydlig kund/mottagare och fått en inblick i att jobba som frilans inom kulturella och kreativa näringar, berättar Fredrik Nordbladh, projektledare på Film Stockholm som samordnat projektet.

Bland tjänsterna och produkterna som ungdomarna skapat finns exempelvis en informationsfilm som speglar Värmdö biblioteks läsfrämjande arbete och ett utbildningsmaterial om nätmobbning i form av en animerad faktafilm. Här finns också humorsketcher som riktar sig till äldre inom vården och en fotoutställning med soundtrack som har premiär på Gotland Art week i augusti - med unga fotografer från Gotland och Estland.

- Ungdomarna som arbetar under den andra perioden har som jobb att åka ut till arbetsplatser i Järfälla eller i andra delar av länet där unga från kommunen sommarjobbar och göra reportage om det. Tanken är att det ska fungera som en dokumentation över möjligheter till jobb för unga, fortsätter Fredrik Nordbladh.

Hittills har ungdomarna filmat på alltifrån butiker som Hobbex och Coop till en fotbollsskola, ett äldreboende, en marina, ett hundagis, en mäklarbyrå, en hästgård, olika sommarcaféer och ett kommunalt lokalvårdsföretag samt hos trivselvärdar på stränder, parker och torg. De har också besökt Järfälla hus sommarteater, Ungdoms-EM i brottning i Huddinge, stadsutvecklingsprojektet Kalejdohill i Jakobsberg, Danscentrum Stockholm och Järfällas kommunhus. På kommunen sommarjobbar några med en enkätundersökning som berör lokal demokrati, medan andra arbetar med att undersöka hur kommunens drogpolicy i skolmiljö efterlevs.

- Det är väldigt roligt att filma och intressant att möta och intervjua olika människor om deras yrken. Man lär sig väldigt mycket nytt om arbetsmarknaden, får inspiration om vad som skulle kunna passa en själv i framtiden och tränar sig i att våga prata med personer som man inte känner, berättar en av sommarjobbarna på telefon på väg till ett filmjobb på musikverkstaden Kapellet i Vasastan.

De ungdomar som arbetar under den tredje perioden kommer istället att få göra korta dokumentärer om personer eller händelser i kommuner som deltar i filmsatsningen. Det kan exempelvis vara om ett lokalt evenemang eller något som hänt på platsen som berör kommuninvånarna. I slutet av sommaren kommer filmer som sommarjobbarna skapat under de tre olika perioderna att publiceras på Film Stockholms YouTubekanal.

Några korta fakta

• Av de cirka 850 sommarjobben som landstinget förmedlar till unga från länet i sommar befinner sig över 160 inom kulturområdet. Ungdomarna kommer att få jobba med alltifrån offentliga musik- och dansframträdanden till dokumentärfilmsskapande och slöjdevent under en treveckorsperiod.
  • Kommunerna betalar ut ungdomarnas löner medan landstinget betalar för dem som anställts för att handleda ungdomarna i de olika kulturprojekten inom länskulturfunktionernas verksamheter.
  • Länets samtliga kommuner fick erbjudande om att delta i kultursommarjobbsatsningen. Årets deltagande kommuner är Botkyrka, Järfälla, Nacka, Haninge, Värmdö, Österåker och Stockholms stads stadsdelsförvaltningar Rinkeby-Kista, Hässelby-Vällingby och Skärholmen.
  • Mer information om kultursommarjobben hittar du i en av våra tidigare nyheter.

Du vet väl om att kulturförvaltningen har en facebooksida? Där kan du följa vad som händer inom vår verksamhet: facebook.com/Kulturforvaltningen

Kulturförvaltningen

Presskontakt Pressfunktion Kommunikation 0704842234