Kulturförvaltningens stöd till idrott och friluftsföreningar är viktigt för att barn och unga i länet ska ha möjlighet till en rik fritid, menar kulturförvaltningens chef Eva Bergquist. Foto: Erja Lempinen

Stora stöd delas ut till idrott och föreningsliv i länet

Varje år stöttar Stockholms läns landstings kulturnämnd idrott och föreningslivet i länet. För 2017 delades över 26 miljoner kronor ut till länets idrotts- och friluftsförbund med verksamhet för barn och unga.

­–Kulturnämnden delar ut stora stöd till kulturverksamhet i länet. Men vad som är mindre känt är att nämnden varje år beslutar om en ansenlig summa till idrott och friluftsliv. Det är för att ge barn och unga förutsättningar för en rik och meningsfull fritid, säger Eva Bergquist, chef för kulturförvaltningen.

I år är mottagarna Friluftsfrämjandet Region Mälardalen, Stockholms läns Ridsportförbund, Stockholms Idrottsförbund för samtliga 71 specialdistriktsförbund samt SISU Idrottsutbildarna Stockholm. Sammanlagt delar de på totalt 26 360 000 kronor.

Några av kriterierna är att organisationerna ska ha minst 400 medlemmar i åldern 6-25 år bosatta inom landstingsområdet, samt bedriva en omfattande barn- och ungdomsverksamhet. Samtliga organisationer som får stöd i år beviljades även stöd 2016.

Catharina Fogelström

Avdelningschef Strategisk samordning 08-123 378 31