Stödet Ung aktiv kultur går till cirkus, körmusik och slöjd

Stödet Ung aktiv kultur går till cirkus, körmusik och slöjd

Landstingets kulturförvaltning har fattat beslut om årets andra och sista omgång av projektstödet Ung aktiv kultur, ett stöd riktat mot barn och ungas eget skapande. Kulturförvaltningen har prioriterat projekt som genomförs på fritiden och är initierade av unga. Verksamheter inom bildkonst, cirkus, film, musik, teater och slöjd finns representerade bland stödmottagarna och stödbeloppen ligger på mellan 20 000 till 100 000 kr. Av 56 inkomna ansökningar – dubbelt så många som i första omgången – har 17 beviljats stöd om sammanlagt 820 000 kronor.

Bland stödmottagarna finns bland annat föreningen Kreativ Musik för musikkollo, Circus Le Fou med öppen cirkusträning, Föreningen Folkets Hus i Färentuna med skaparkollo, Tenstakyrkans Ungdom som sökt stöd för en förortsturné, Stockholms läns hemslöjdsförening med aktiv öppen slöjdklubb och Walk and Talk Company som sökt pengar för ett teaterprojekt.

Läs mer om beviljade projekt på kulturförvaltningens webbplats

Bilden visar en öppen cirkusföreställning med Circus Le Fou som är en av stödmottagarna. Foto: Kristoffer Sylwan.