Sök stödet Ung aktiv kultur senast den 22 april!

Nu har Landstingets kulturförvaltning fattat beslut om årets första omgång av projektstödet Ung
aktiv kultur
, ett stöd som ska hjälpa barn och unga i Stockholms län att uttrycka sig genom eget skapande samt att driva egna kulturprojekt. 25 ansökningar har kommit in och 15 projekt
beviljas stöd om totalt 980 000 kronor.

Bland de som får stöd finns föreningen Almost Family som ska genomföra ett konstformsöverskridande projekt i Ytterjärna, scenkonstnätverket Rastplats Sylvester som tillsammans med gymnasieungdomar kommer att ha en teaterworkshop med avstamp i den antirasistiska demonstrationen i Kärrtorp, kulturföreningen Schakalen som ska driva sommaraktiviteter på Ekerö samt Young Stoff som presenterar arbeten av och med scenkonstartister under sommarens Fringe Fest. Listan över samtliga beviljade projekt finns på Kulturförvaltningens webb.

Andra och sista ansökningstillfället för året är 22 april och stödet fördelas i juni. Det viktiga är att de unga själva är aktiva i projektet, är mellan 6 – 25 år, bosatta i Stockholms län samt att projektet genomförs i länet. Det är positivt om de unga själva har initierat eller driver projektet.

Stödet kan sökas av juridisk person (föreningar, bolag, stiftelser etc.) och enskild firma, skolor och kommuner. Projekt som genomförs utanför skolan och som ägs av annan än kommunal förvaltning eller skola kommer dock att prioriteras.

Ansökningsblankett och mer information finns på http://www.webbhotell.sll.se/sv/Kultur/Kultur-i-lanet/Kulturstod1/Projektstod-ung-aktiv-kultur/.