Satsning på kultur och idrott för asylsökande

Satsning på kultur och idrott för asylsökande

Stockholms läns landstings kulturförvaltning arbetar för att främja ett fritt och tillgängligt kulturliv av hög kvalitet i hela länet, där möten skapas mellan människor med olika bakgrund och där det finns en kulturell mångfald. 3,5 miljoner reserveras nu för en särskild satsning för asylsökande som kommer att genomföras hösten 2015.

Vid kulturnämndens sammanträde i september fick kulturförvaltningen i uppdrag att utreda möjligheterna för att genomföra en särskild satsning för asylsökande under hösten. Satsningen, som skulle ske inom ramen för ordinarie uppdrag och anslag, är nu färdigutredd och kulturnämnden har godkänt kulturförvaltningens förslag.

3,5 miljoner har reserverats för insatsen. Den största delen kommer att gå till studie- och idrottsförbunden, som får fördela medlen vidare till länets många föreningar. Medel kommer också att tilldelas landstingets länskulturfunktioner som Slöjd Stockholm, Regionbibliotek Stockholm och Film Stockholm, samt ett antal av kulturförvaltningens bidragsmottagare.

– Med den här satsningen vill vi i Stockholms läns landsting ge de asylsökande ett bra mottagande. Länets kultur- och föreningsliv kan erbjuda viktiga mötesplatser och aktiviteter som får det främmande att bli mer igenkännbart, säger kulturförvaltningens chef Eva Bergquist.

Övriga beslut som fattades under kulturnämndens senaste sammanträde och information om kulturnämnden finns på Stockholms läns landstings webbplats.

Du vet väl om att kulturförvaltningen har en facebooksida? Där kan du följa vad som händer inom vår verksamhet: facebook.com/Kulturforvaltningen

Bild: Slöjdverkstad med landstingets länskulturfunktion Slöjd Stockholm. Foto: Anna Molander.