Foto Emely Norman

Regionarkivets nyhetsbrev mars 2020

Nyheter på arkivportalens sida om styrdokument

Arkivportalens sida med regionövergripande styrdokument har fått ett nytt namn och en ny, tydligare struktur. Sidan har också utökats med fler styrdokument som tidigare bara funnits i vägledningen, till exempel tillämpningsanvisningen om arkivering av pappershandlingar och leveransspecifikationerna till e-arkivet.

Ny sökhjälp för regler om bevarande och gallring

Den tidigare aviserade sökfunktionen för bevarande- och gallringsregler är nu publicerad. Funktionen gör det möjligt att söka bland alla handlingstyper utan att du behöver veta vilken bevarande- och gallringsplan du ska leta i.

Instruktionen ”Arkivera pappersjournaler” har uppdaterats

Instruktionen ”Arkivera pappersjournaler” har uppdaterats och blivit en tillämpningsanvisning med samma namn.

Eftersom grundtexten är densamma har versionsnumret blivit 3.0. Vi har bland annat försökt att förtydliga texten i kapitlet ”Sortera och aktlägga” och Landstingsarkivet har bytts ut mot Regionarkivet. Tillämpningsanvisningen finns på Regionarkivets webbsida i vägledningen

Har du frågor eller synpunkter på tillämpningsanvisningen kontakta Catarina Norell.

Personalnytt

Jag heter Lisa Mörk och började den 3:e mars på enheten för Tillsyn och utredning hos Regionarkivet. Jag studerade arkivvetenskap vid Uppsala universitet 2012 och jobbade därefter drygt ett år på Stockholms stadsarkiv. På stadsarkivet jobbade jag som konsult inom deras enhet för uppdragsverksamhet där jag fick åka ut på olika uppdrag till stadens förvaltningar och bolag. Ett av de längre uppdragen var på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Närmast kommer jag från Stockholms tingsrätt där jag jobbat som arkivarie sedan 2014. En stor del av arbetet på tingsrätten bestod av att tillhandahålla handlingar till allmänheten och rättsväsendet. Under det senaste året har dock arbetet med tillämpningen av en ny RA-MS från Riksarkivet gällande gallring av handlingar hos de allmänna domstolarna och ett kommande e-arkiv tagit upp mycket av tiden. Jag ser nu fram emot att pröva något nytt och lära mig mer om Regionarkivet och regionens verksamheter.

Vårens arkivredogörarutbildningar

På grund av det rådande läget fick vi ställa in den arkivredogörarutbildning som var planerad till den 25 mars. Vårens andra planerade utbildningstillfälle är den 27 maj. I skrivande stund vet vi inte om utbildningen kommer att kunna genomföras då. Tillsvidare går det bra att anmäla sig till detta tillfälle på Regionarkivets webbplats

Arkivarieträff i maj?

Vårens arkivarieträff för verksamma inom Region Stockholm var ursprungligen planerad att hållas i maj. Regionarkivet återkommer så snart det är möjligt med information om detta arrangemang kan genomföras, alternativt om det kommer att flyttas fram.

Studiebesök hos Regionarkivet i Göteborg

Tillsyn- och utredningsenhetens medarbetare från Regionarkivet Stockholm har den 4-5 mars träffat anställda vid tillsynsenheten på Regionarkivet i Göteborg. Det blev ett mycket givande möte där vi kunde dela med oss av arbetssätt, kunskaper och erfarenheter. Särskilt intressant var att diskutera och jämföra hur vi arbetar med tillsyn av våra regioners myndigheter, inspektionsförfarandet och hur vi genomför utbildningar inom arkivområdet för anställda inom våra regioner.

Studiebesöket avslutades med en guidad tur i arkivdepåerna hos deras Regionarkiv, som består av ett 12 våningar högt hus, beläget mitt i centrala Göteborg.