Nordisk konferens om kultur och hälsa

Nordens experter på kultur och hälsa-området samlas i Stockholm 4 maj för en konferens om kulturens påverka på hälsan. Bakom arrangemanget står Stockholms läns landstings satsning Kompetenscentrum för kultur och hälsa.

Inom ramen för Sveriges ordförandeskap i Nordiska ministerrådet anordnar Stockholms läns landsting en nordisk kultur och hälsa-konferens på Karolinska Universitetssjukhuset Solna fredagen den 4 maj. Forskare från Storbritannien och hela Norden föreläser om sina expertområden som alla rör olika aspekter av kultur och hälsa. Syftet är ett ökat erfarenhetsutbyte kring detta växande fält. Målgruppen är forskare, kulturaktörer, politiker, chefer och vård- och omsorgspersonal.

– För mig är det viktigt att vårdsektorn ständigt utvecklar nya metoder och arbetssätt. Hela Norden har likartade utmaningar med en växande andel multisjuka äldre och många som lider av psykisk ohälsa och det här är ett bra sätt att sprida ny kunskap på, säger Anna Ingmanson, avdelningschef för Närvård på hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Stockholms läns landsting.

Hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink och Karolinska Institutets prorektor Karin Dahlman-Wright hälsar välkomna. Därefter öppningstalar Lord Howarth of Newport, vice ordförande i brittiska All-party Parliamentary Group on Arts, Health and Wellbeing. På eftermiddagen blir det ett panelsamtal där bland andra kulturnämndens ordförande Gunnel Orselius-Dahl ingår.

– Vi är stolta över att samla nordens experter på området kultur och hälsa, och hjälpa till att sprida den kunskapen. Vi vet att det är ett växande fält som har potential att berika hur vi jobbar med hälso- och sjukvård idag, säger Eva Bergquist, chef för kulturförvaltningen, Stockholms läns landsting.