Landstingets kultursommarjobbsatsning för unga fortsätter

Landstingets kultursommarjobbsatsning för unga fortsätter

Förra året erbjöd landstinget kultursommarjobb till unga i länet i samarbete med kommuner och länskulturfunktioner som tog emot ungdomarna inom sina respektive verksamheter. Satsningen blev mycket lyckad och fortsätter även i år inom konstområdena film, musik, dans och slöjd.

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och har som tradition att erbjuda sommarjobb till ungdomar i länet i åldern 16-18 år – som en central del i arbetet med att attrahera unga. Det brukar vara jobb inom hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik och administration – och från och med 2015 även inom kulturområdet.

- Satsningen som vi gjorde på kultursommarjobben förra året i samarbete med kommuner och länskulturfunktioner blev lyckad och fortsätter i sommar, vilket känns mycket glädjande. För att Stockholmsregionen även fortsättningsvis ska vara en av de främsta i Europa inom den kulturella och kreativa sektorn måste vi verka för att attrahera den unga generationen, säger kulturförvaltningens chef Eva Bergquist.

Några korta fakta

• Av de cirka 850 sommarjobben som landstinget förmedlar till unga från länet i sommar befinner sig över 160 inom kulturområdet. Ungdomarna kommer att få jobba med alltifrån offentliga musik- och dansframträdanden till dokumentärfilmsskapande och slöjdevent.
  • Kommunerna betalar ut ungdomarnas löner medan landstinget betalar för dem som anställts för att handleda ungdomarna i de olika kulturprojekten inom länskulturfunktionernas verksamheter.
  • Länets samtliga kommuner fick erbjudande om att delta i kultursommarjobbsatsningen. Årets deltagande kommuner är Botkyrka, Järfälla, Nacka, Haninge, Värmdö, Österåker och Stockholms stads stadsdelsförvaltningar Rinkeby-Kista, Hässelby-Vällingby och Skärholmen.
  • Utredningsrapporten ”Stockholms kreativa ekonomi – Kulturella och kreativa sektorn i Stockholms län”, som Volante Research framställt på uppdrag av kulturförvaltningen, visar att den kulturella och kreativa sektorn omsätter 260 miljarder kronor i Stockholms län och bidrar med drygt 6 procent av bruttoregionalprodukten. Var femte företag i länet befinner sig vidare inom den kulturella och kreativa sektorn och drygt 40 procent av Sveriges företag inom sektorn verkar i Stockholms län. Mer information om utredningen hittar du här: http://bit.ly/Sthlms-Kreativa-ekonomi

Du vet väl om att kulturförvaltningen har en facebooksida? Där kan du följa vad som händer inom vår verksamhet: facebook.com/Kulturforvaltningen

Bild: Inom ramen för landstingets kultursommarjobbsatsning 2015 satte ungdomar från kommunerna Nacka, Sollentuna och Stockholm upp en dansföreställning tillsammans med koreografer, som de sedan turnerade med i sina hemkommuner. Bilden föreställer ett av deras framträdanden på Marcusplatsen vid Sickla köpkvarter. Foto: Sarah Magnusson.