Kortfilmssatsning i samarbete med Telia

Kortfilmssatsning i samarbete med Telia

Film Stockholm/Filmbasen har gett stöd till ett stort antal kortfilmer genom åren. För att filmerna ska nå en bredare publik inleds nu ett samarbete med Telia, där ett urval av de stöttade filmerna från och med den femte juni kommer att kunna hyras i Telias Filmbutik.

Filmbasen drivs av Film Stockholm med stöd av Botkyrka kommun och Stockholms läns landsting och är Sveriges främsta plantskola för film. Här får länets unga filmare i åldern 18-30 år stöd med att utveckla sina talanger och varje år ges produktionsstöd till cirka 50 filmprojekt, varav flera kortfilmer.

- Nu lanserar vi en kortfilmssatsning tillsammans med Telia och TriArtfilm som innebär att man från och med idag kommer att kunna hyra flera av filmerna vi stöttat i Telias Filmbutik. Det rör sig bland annat om uppmärksammade kortfilmer som Sanna Lenkens Äta lunch, Peter Grönlunds Bröderna Jaukka, Fanni Metelius Banga inte, Lovisa Siréns Pussy have the power och Anja Linds Agnes, berättar Film Stockholms chef Joakim Blendulf.

Telia är en av landets största distributörer av film och TV med nästan 700 000 kunder. Under 2014 hyrde Telias kunder hela 2,6 miljoner filmer i Telias Filmbutik.

- Telia har sponsrat Filmbasen sedan 2013. Det känns väldigt roligt att sponsoravtalet med Telia nu utvecklats och att flera av länets unga filmtalanger kommer att kunna nå ut till en mycket bred publik, säger kulturförvaltningschef Eva Bergquist.

Film Stockholm tillhör både Stockholms läns landstings organisation och är en av länets sex länskulturfunktioner som får ekonomiskt stöd av landstinget. Syftet med länskulturfunktionerna är att främja ett fritt och tillgängligt kulturliv av hög kvalitet i hela Stockholms län – inte minst för barn och unga. Övriga länskulturfunktioner är Regionbibliotek Stockholm, Slöjd Stockholm, Stockholms läns museum, Länsmusiken i Stockholm och Dans i Stockholm stad och län.

Bild: Scen från Sanna Lenkens kortfilm Äta lunch.