© b-e-r-g.se

Kolla kultur vår nya mötesplats

Den 7-8 september blir det inspirerande föredrag samt information och uppvisning av aktuellt kulturutbud för Stockholms stads och läns förskolor och skolor inom konstformer som film, slöjd, bildkonst, litteratur, kulturarv och scenkonst. Då arrangerar nämligen landstinget ”Kolla kultur” på Dieselverkstaden i Nacka tillsammans med Stockholm stads kultur- och utbildningsförvaltningar.

”Kolla Kultur” är en två dagar lång mötesplats som lyfter konstens och kulturens betydelse ur olika perspektiv kopplat till lärande och demokrati. Den innehåller alltifrån föreställningar och workshops med goda exempel på hur man kan arbeta med kultur i skolan och förskolan, till föredrag och informella samtal med företrädare från branschen. Första dagen är inriktad mot förskolan och de lägre årskurserna, medan dag nummer två är inriktad mot de högre årskurserna och gymnasiet.

- Alla barn och unga har rätt till kulturupplevelser. Vi vill synliggöra det stora kulturutbudet som finns i Stockholms stad och län och ge inspiration och verktyg för hur pedagoger och andra som arbetar för barn och unga kan ta in kulturen i sin verksamhet, säger Tony Mufic, utbildningsdirektör på Stockholms stad.

- Kulturen har en förmåga att skapa gemensamma rum, ge nya perspektiv och en förståelse för nya världar som är oerhört värdefull i såväl formella som informella lärandeprocesser, fortsätter kulturförvaltningens chef Eva Bergquist som tillsammans med Robert Olsson, kulturdirektör på Stockholms stad, kommer att samtala om länets och stadens kulturpolitik för att barn och unga ska få tillgång till kultur för, med och av barn och unga.

Ur programinnehållet

• Inledningsanförande av Gunnel Orselius-Dahl (L), ordförande i Stockholms läns landstings kulturnämnd, samt Stockholms stads skolborgarråd Olle Burell (S) och kulturborgarråd Roger Mogert (S), om den viktigaste framtidsfrågan för Stockholms läns förskolor och skolor – att alla barn och unga får en god start i livet oavsett bakgrund.
  • Karin Helander, professor i teatervetenskap, vice rektor Stockholms universitet och lärare vid Centrum för barnkulturforskning, om alla barns rätt till kultur.
  • Jordi Almeida, skådespelare och lärare på Sturebyskolan i spanska och engelska, om hur man kan arbeta med kroppen i språkundervisningen för att med rytm och rörelse förbättra sina elevers muntliga språkkunskaper.
  • Anette Andersson och Anna Wennergren, grundare av Artikel 31, om konsten som verktyg för att föra ett demokratiskt samtal oavsett praktiska färdigheter och teoretisk kunskap.
  • Workshop med Stockholms läns museum på temat pedagogisk konstverksamhet utifrån deras nya utställning ”T-banekonst: Medan du väntar."
  • Serieskaparna Hanna Gustafsson och Joanna Hellgren, om serier som ett sätt att undersöka sin samtid.

Hela programmet för "Kolla kultur" som hålls på Dieselverkstaden i Sickla/Nacka, hittar du på Pedagog Stockholms webbplats där du också anmäler dig.

Du vet väl om att kulturförvaltningen har en facebooksida? Där kan du följa vad som händer inom vår verksamhet: facebook.com/Kulturforvaltningen