Kulturförvaltningens stöd till handikapporganisationer går i år bland annat till föreningen Lunk i kring, en ridverksamhet för barn med funktionsnedsättningar. Syntolkning: En flicka sitter på hästryggen och ler. Foto: Lena Hallman/Lunk i kring.

"Ett fantastiskt välkommet tillskott för oss"

Kulturförvaltningen ger varje år stöd till handikapprörelsens barn- och ungdomsverksamhet i Stockholms län. I år går stödet till sju föreningar, med ridverksamheten Lunk i kring som helt ny stödmottagare.

I år har sju handikappföreningar beviljats stöd från Stockholms läns landstings kulturförvaltning. En ny förening har kvalat in på kulturförvaltningens kriterier och beviljats stöd i år. Det är föreningen Lunk i kring som bedriver ridverksamhet för funktionsnedsatta barn. Lena Hallman, verksamhetsansvarig Lunk i kring är glad över beskedet.

- Det här är ett fantastiskt välkommet tillskott för oss. Framför allt innebär det en ökad trygghet för föreningen att kunna fortsätta så högkvalitativt som vi gör. Vi vet att vi betyder mycket för många barn och deras familjer.

Att kulturförvaltningen ger bidrag till handikapprörelsen ligger i linje med kulturnämndens vision om möten och delaktighet med fokus på barn och unga. För unga med funktionsnedsättning är det extra viktigt att erbjuda kvalitativ fritidssysselsättning.

- Alla barn har rätt till ett sammanhang utanför skolan där de får växa och utvecklas. Särskilt viktigt är det för de som lever med en eller flera funktionsnedsättningar. Vårt stöd är ett medel att ge fler barn och unga den möjligheten, säger Catharina Fogelström, chef på enheten för kultur- och föreningsstöd på kulturförvaltningen.

De andra föreningarna som beviljats stöd för 2017 är: Unga Synskadade Stockholm, Stockholms Dövas Ungdomsråd, Unga Hörselskadade i Stockholms län, Föreningen för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar i Stockholms län, Unga Rörelsehindrade i Stockholm samt DHB Östra – döva, hörselskadade och språkstörda barn i östra Sverige.

Läs mer om de beviljade stöden här.

Catharina Fogelström

Avdelningschef Strategisk samordning 08-123 378 31