Performancekompaniet ReAct! kommer att möta upp och guida publiken längs röda linjen under en unik resa på Dansens Dag.

Danshappening på röda linjen när nätverket för dansutveckling i Stockholmsregionen firar Dansens Dag

För att fira Dansens dag arrangerar Dans på röda linjen en mobil danshappening den 28 april som börjar vid Liljeholmens galleria, vidare till Skärholmens torg, Vårby Gård med avslutning i Hallunda. Performancekompaniet ReAct! kommer att möta upp och guida publiken längs vägen. Under dansresan med tunnelbanan kommer resenärerna att få möta olika sorters dans med exempel som jazz, indisk, afrobeat, samtida och street.

Publiken kan åka med hela vägen eller välja att sluta upp vid de olika platserna på egen hand. Dansresan är gratis men giltig SL-biljett krävs.

OM DE MEDVERKANDE

Både professionella aktörer som ReAct!, och Jelnek medverkar. Även dansare från Fryshuset, DOCH, Kulturskolan Stockholm, Dansprogrammet, DANSA/SNACKA, Botkyrka Kulturskola, Saraswathy Kalakendra - Usha Balasundaram, Indisk Dansakademi, Mosaikteatern, Empire Dancers från Föreningen Expose och Stockholms Estetiska Gymnasium medverkar.

OM ARRANGÖRERNA

Dans på röda linjen är ett nätverk bestående av en rad organisationer som arbetar med dansutveckling utmed tunnelbanans röda linje. Tanken är att synliggöra dansen som redan finns och göra den mer tillgänglig för framförallt ungdomar. Här kan du läsa mer om vilka parter som ingår:

OM DANSENS DAG

Dansens dag firas varje år internationellt den 29 april. Den etablerades 1982 av International Dance Committee, ITI-Unesco. Datumet är Jean-Georges Noverres födelsedag. Noverres var en förnyare av balettkonsten. Initiativet till att fira Dansens dag i Sverige togs av Svensk Danskommitté inför Kulturhuvudstadsåret 1998. Sedan dess är Dansens dag den 29 april en årligen återkommande manifestation för att ge dansen särskild uppmärksamhet.

PROGRAMMET

13.00 – 13.30 Liljeholmens galleria
Medverkande: Dansare från Mosaikteatern, Stockholms Estetiska Gymnasium, Indisk Dansakademi och Dans och Cirkushögskolan.

13.55 – 14.15 Skärholmens torg
Medverkande: Dansare från Dans och Cirkushögskolan, Kulturskolan Stockholm och Fryshuset.

14.35 - 15.05 Vårby Gård/Dansbana!
Medverkande: Dansare från Jelnek/Dansa Snacka, Dans och Cirkushögskolan, Saraswathy Kalakendra – Usha Balasundaram och Empire Dancers från föreningen Expose.

15.45-16.15 Hallunda Centrum
Medverkande: Dansare från Botkyrka Kulturskola och Dansprogrammet.

För mer info kontakta danskonsulent Åsa Fagerlund asa.fagerlund@sll.se 072-450 9370