Brev från förvaltningschefen

Brev från förvaltningschefen

Jag tillträdde som förvaltningschef för över ett halvår sedan. Det känns fortfarande fantastisk roligt att dagligen få arbeta med Stockholms läns landstings kulturnämnds spännande frågor.

Stora förändringar har skett inom det kulturpolitiska landskapet under de senaste åren. Kulturlivet blir alltmer internationellt och kulturaktörer har anammat nya processer och samverkansmetoder. Kulturen har erkänts betydelse inom andra sektorer såsom vården, stadsplanering och regional utveckling. En unik satsning på konstnärliga gestaltningar inom ramen för framtidens hälso- och sjukvård pågår i länet.

Konstnärlig kvalité är förutsättningen för den positiva utveckling som nu pågår. Budgeten som Stockholms läns landstings kulturnämnd klubbade igenom igår innebär en uppräkning på motsvarande 4 procent. Kulturförvaltningen har fått nya uppdrag som visar på en tydlig inriktning – kulturen ska ta en större plats i de stora utmaningar och förändringar som präglar en av Europas snabbast växande regioner. Uppdragen innebär bland annat att hitta formerna för framtidens stöd till kultur- och föreningslivet, att göra en kartläggning och översyn av hur länets olika filmaktörer samspelar med varandra och att utreda förutsättningarna för att införa kultursamverkansmodellen i Stockholms län.

Igår sammanträdde för första gången Stockholms läns landstings nya kulturnämnd med Gunnel Orselius-Dahl (FP) som ny ordförande. Flera ledamöter är nya; några med en bakgrund från Stockholms läns kulturliv. Det blir spännande att både lära känna varandra och få vara den översättare av idéer och intressen som det innebär att vara tjänsteman i en politiskt styrd organisation. Kulturnämndens tidigare ordförande Anna Starbrink (FP) är framöver fortfarande kulturlandstingsråd.

Det pågår sedan en tid en diskussion om kulturens olika värden. Egenvärdet – kulturen som inte behöver motiveras för att den tjänar något annat syfte än konstens. Kulturens ekonomiska värde – särskilt aktuellt under den senaste 10 års-perioden när begreppet kulturella och kreativa näringar verkligen etablerats eller kulturens sociala värden som handlar om en än bredare syn på kulturens roll för samhällsutvecklingen i stort. Själv är jag övertygad om att dessa olika värden samspelar med varandra och att den konstnärliga friheten också är en förutsättning för att kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla samhällets utveckling som de nationella kulturpolitiska målen uttrycker det.

Vi som arbetar med kulturpolitik behöver bli bättre på att vara med i det offentliga samtalet. För bara några dagar sedan stod Stockholms läns landstings kulturförvaltning värd för ett seminarium om stadsplanering tillsammans med föreningen Storstockholms kultur- och fritidschefer, länsstyrelsen och landstingets enhet för tillväxt och regional utveckling. Seminariet handlade om hur vi kan hitta former för samverkan.

Den 4 februari bjuder vi in till ett fullspäckat seminarieprogram på Moderna Museet för att belysa vad konst i vårdmiljö kan vara. Seminariet tar avstamp i en ny studie om hur patienter och vårdpersonal upplever konst i vårdmiljö. Syftet är att samla arkitekter, vårdpersonal, konstnärer med flera för att tillsammans identifiera frågor, tillvägagångssätt och metoder som behövs för att utveckla arbetet med ett förstärkt medborgarperspektiv.

Gott nytt kulturår

Eva Bergquist, förvaltningschef