SVERIGES FILM- OCH VIDEOFÖRBUND LANSERAR MINUTFILMSFESTIVALEN

SVERIGES FILM- OCH VIDEOFÖRBUND LANSERAR MINUTFILMSFESTIVALEN

Sveriges Film- och Videoförbund (SFV) bjuder in till en helt ny filmfestival i höst, ”Minutfilmsfestivalen”. Minutfilmerna som bara är 60 sekunder långa anses av många vara den nya tidens film format. Detta blir Sveriges första festival för enbart minutfilmer. Festivalen arrangeras tillsammans med Kulturens Bildningsverksamhet och lokalt även med SFVs medlemsklubbar i Karlstad, Norrköping och Helsingborg.

Minutfilm blir ett alltmer populärt filmformat. Det är direkt anpassat för sociala medier och inte minst perfekt för korta instruktionsfilmer. Det är en konst att få ut ett budskap eller story på endast 60 sekunder. Vi hoppas kunna engagera många nya grupper i samhället till denna festival, säger Per Lundgren vice ordförande på SFV.

Anmälan öppnade i juni och är öppen fram till 30 september. Alla inskickade minutfilmer rankas av en jury och målet är att samtliga filmer visas under festivalen. De 32 högst rankade kommer att tävla i en cup där festivalpubliken utgör juryn.

Festivalen startar på Arenan i Karlstad 6/11, fortsätter till Cnema i Norrköping 13/11 och avslutas på Dunkers Kulturhus i Helsingborg 14/11.

Läs mer på: www.minutfilmsfestivalen.se

Kontaktpersoner:

Sveriges Film- och Videoförbund
Per Lundgren
per.lundgren@jurab.se

Kulturens Bildningsverksamhet
Anna Åhlin Orwin
anna.ahlin.orwin@kulturens.se

Om Sveriges Film- och Videoförbund
Sveriges Film- och Videoförbund är ett riksförbund inom det ideella kulturområdet. De är en opolitisk organisation som verkar för att film ska kunna göras av alla, handla om alla och ses av alla! Genom filmvisningar, nätverkande och stödjande insatser skapar SFV möjligheter och förenar filmare oavsett nivå och erfarenhet. De är en drivande kraft både nationellt och internationellt och arbetar för att inspirera och skapa förutsättningar för dagens filmare att hitta sin plats i filmvärlden. SFV driver också Sveriges äldsta kortfilmsfestival, SKFF som gick av stapeln i april i år.
>>Läs mer på sfvforbund.se

Om Kulturens Bildningsverksamhet
Kulturens är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund för kulturutövare. De arbetar för att alla ska kunna ta del av och utöva kultur i hela landet och bedriver folkbildningsverksamhet inom sång, musik, dans, teater, filmskapande, bild och form etc. Kulturens startades av sex rikskulturorganisationer år 2010 och har idag 18 medlemsorganisationer.
>>Läs mer på kulturens.se

Kulturens Bildningsverksamhet är studieförbundet av, för och med kulturutövare. Kulturens bedriver folkbildningsverksamhet inom sång, musik, dans, teater, foto, film, media, konst och form över hela landet. Idag består Kulturens av 18 medlemsorganisationer i form av rikskulturorganisationer med stor bredd.

Vi bedriver också en egen rikstäckande musikverksamhet inom enheten Evelyn, som erbjuder musiker aktiv coachning på elva orter över hela landet.