Fredric Mooe, producent för filmen Röst som van Minutfilmfestivalens Jurypris 2021. Här tillsammans med skådespelaren Maja Warthel Fotograf/Källa: ©Sfilm

Minutfilmfestivalen är nu avgjord

Unga filmare från Helsingborg, Norrköping, Eskilstuna, Trollhättan och Forshaga bland vinnarna!

Sveriges Filmförbund (Sfilm) genomförde årets Minutfilmsfestival i Karlstad, Norrköping och Helsingborg under november månad. Publiken röstade fram sin favorit i respektive stad. Nu är även den jurybedömda delen av tävlingen avgjord och vinnarna presenterades på förbundets årsmöte den 5 december.

Totalt tävlade 74 filmer som alla var max 60 sekunder långa. Minutfilmsfestivalen var den första filmfestivalen i Sverige med enbart minutfilmer.

Minutfilm anses av många vara den nya tidens filmformat, direkt anpassat för sociala medier och perfekt för korta instruktionsfilmer.

–Det är en konst att berätta en historia och få fram ett budskap på bara 60 sekunder”, säger Per Lundgren vice ordförande i Sveriges Filmförbund. Vi har arrangerat festivalen tillsammans med Kulturens Bildningsverksamhet som varit en av finansiärerna i projektet fortsätter Per.

Nu har en jury valt ut de slutliga vinnarna i Minutfilmsfestivalen. De får totalt dela på 20 000 kronor. Vinnaren i den jurybedömda delen är filmen RÖST producerad av Fredrik Mooe från Helsingborg. Filmen Röst vann även publikpriset i Norrköping. Fredrik Mooe inkasserar därmed 10 000 kronor för dessa båda pris.

Andra priset gick till filmen Finding Lines producerad av Mattias Larsson från Norrköping och tredjepriset delas mellan filmen Balansmannen och Livet som hund som är regisserade av Ulf Rehnholm från Eskilstuna respektive Mikael Nilsson från Helsingborg.

Publikens pris gick till filmen The Götterdämmergun i Karlstad regisserad av Alexander Lindman och till Filmen Pantduellen i Helsingborg regisserad av Lilly och Hanna Nilsson samt totalvinnaren i hela minutfilmsfestivalen, filmen Röst i Norrköping.

>>Se vinnarfilmen här

Kontakt:
Per Lundgren
per.lundgren@jurab.se

Läs mer på: www.minutfilmsfestivalen.se

Om Sveriges Filmförbund (Sfilm)
Sveriges Filmförbund är ett riksförbund inom det ideella kulturområdet. De är en opolitisk organisation som verkar för att film ska kunna göras av alla, handla om alla och ses av alla! Genom filmvisningar, nätverkande och stödjande insatser skapar SFV möjligheter och förenar filmare oavsett nivå och erfarenhet. De är en drivande kraft både nationellt och internationellt och arbetar för att inspirera och skapa förutsättningar för dagens filmare att hitta sin plats i filmvärlden. SFV driver också Sveriges äldsta kortfilmsfestival, SKFF som gick av stapeln i april i år.
>>Läs mer på sfilm.se

Om Kulturens Bildningsverksamhet
Kulturens är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund för kulturutövare. De arbetar för att alla ska kunna ta del av och utöva kultur i hela landet och bedriver folkbildningsverksamhet inom sång, musik, dans, teater, filmskapande, bild och form etc. Kulturens startades av sex rikskulturorganisationer år 2010 och har idag 18 medlemsorganisationer.
>>Läs mer på kulturens.se