Banbrytande blåsbandet Tower of Power till Göteborg

Banbrytande blåsbandet Tower of Power till Göteborg

I 55 år har Tower of Power skapat sin alldeles egna soul- och funkmusik, eller som de själva benämner det: “Urban Soul Music”. De är bandet som vägrar att följa trender och som alltid gått sin egen väg. Nu får vi som är svältfödda på deras groove äntligen återse dem när de intar scenen på Pustervik den 11 juli!

Tower of Power grundades 1968 i Kalifornien. En av grundarna, Emilio Castillo, fortfarande aktiv medlem, hade växt upp i soulens hemstad Detroit, och bandet hette därför ursprungligen “The Motowns”. De bytte dock snart ut namnet, behöll det passionerade soundet och adderade en blåssektion som fick ta rejält med plats i ljudbilden. Resten är historia.

Bandet har flitigt turnerat världen över, och deras rytmsektion har ett groove som inget annat band. Det blåsdrivna soundet är unikt, och sättet de närmar sig allt, från att skriva och arrangera till att mixa och framföra, är helt deras eget. Originalmedlemmen Emilio Castillo kanske beskriver det bäst: “Urban Soul Music”.

“Jag älskar det fortfarande mer än någonsin. Vi är inget ‘smooth’ jazzband eller något retroband… vi följer inte trender, vi bara skapar vår musik precis så som vi vill ha den. Vi upptäckte för många år sen att när vi gjorde så, så gillade även fansen det. Varje gång vi spelar, spelar vi musik vi älskar för att vi måste göra det på vårt sätt”, säger Emilio Castillo.

Vi har väntat länge på att återse Tower of Power i Göteborg, och i sommar kommer nu äntligen det blåsbaserade tiomannabandet till Pustervik!

Biljetterna släpps på fredag den 17 februari klockan 10:00 via Kulturbolaget.se.

11/7/2023 - Göteborg, Pustervik